Slået op d.

Ecouture Blog

Kære læser,

Her på Ecoutures blog samler vi alskens herligheder og nyheder om Ecouture og Johannes arbejde som designer – fra kjoledesign, miljø og holdning til kostumer og nogle gange bare noget om livet som miljøbevidst designer i København.

Du kan altid komme videre til Ecoutures webshop  via topmenuen.

God læselyst!

Designer kjoler og økologisk tøj

Designer og stifter af Ecouture: Johanne Helger Lund tegner på taget. Foto: Pernille Kaalund

GemGem

Slået op d.

Hvordan opstod ideen med de nye størrelser?

I denne uge kan du læse et lille Interview med Ecoutures designer i magasinet Liv

 Foto: Thomas Dahl   –   Stylist: Yunah Rädecker
Det er aldrig helt til at kende sine egne ord, når der er blevet redigeret og skåret ned. Så her på vores blog bringer vi Johannes ufiltrerede version af historien – og så kan du jo selv sammenligne, hvis du vil.

Hvordan opstod ideen med at droppe small, medium og large?

Blandt andet fra prøverummet. Jeg har prøvet tøj på RIGTIG mange kvinder og skuespillerinder, gennem mange år, via mit arbejde som designer og kostumier. Og kan se, at den feedback kvinder giver sig selv, er meget negativ! Som oftest er det et helt andet ærgerligt spejlbillede de selv ser – end det vi andre ser. Jeg kan blive ret forbløffet over, hvad kvinder tænker om sig selv, og det er vel og mærker helt almindelige, smukke og skønne kvinder. Så formålet med Ecoutures nye størrelses-betegnelser, er at tale til kvinder, som de skulle se sig selv! Nemlig som: Amazing, Beautiful, Marvelous, Lovely, Fantastic og Gorgeous. Alle positive ord, fordi alle vores kroppe er smukke.
De standart størrelsessystemer, der blev født med industrialiseringens masseproduktion. var oprindelig tænkt til at vejlede forbrugeren. Men den ”hjælp” er alligevel for længst ødelagt. En størrelse 38 er nemlig ikke mere den samme brands imellem. Og vi forventer heller ikke, at størrelserne er ens. Så der kunne jo ligeså godt stemples noget sødt i nakken på én, som man bliver glad for. Og jeg mener det er tid til at gøre op med størrelsestyraniet. Især den skala der hedder Small, Medium, Large, Extra Large. Da det selvfølgelig smitter af på kvinders vurdering af deres egen krop.
 
Den anden lille krølle er, vi håber, med de nye navne, at kunne forvirre vores kunder lidt – Nok til at få dem til ren faktisk at måle sig selv, så de ikke ender med at bestille en forkert størrelse. For hvis vi kan sende færre varer forgæves, ville det bestemt også være en stor gevinst! Både for os, kunden og miljøet.

Hvornår klimapjækker du?

1. Jeg vil helst ikke pjække. Men selv om jeg skaber miljøvenligt tøj, vil produktion altid sætte et klimaaftryk. Der har du allerede et kæmpe ”pjæk” Surstainable & fashion er to modsigende ord. Så jeg er i et kæmpe stort dilemma mellem at være producent og klima aktivist! Derfor skal jeg vælge mit fokus med omhu. Og jeg vægter, hvad der er bedst for moder jordkuglesen, aller højest! For hvis vi ikke har et sted at bo, kan alle andre kampe jo være lige meget.
 
2. Køber stort set kun økologisk, men især fordi jeg gerne vil støtte de firmaer der arbejder for et bedre miljø. Derhjemme går jeg ikke særligt op i, om jeg bruger en gammel giftig neglelak, for jeg anser nemlig allerede mig selv som en byrotte – så det er ikke på grund af min egen sundhed jeg er miljøfreak.
 
3. Jeg køber også virkelig meget genbrug, og der tænker mere på stil, udseende og pris ikke mindst. Nåja – men bæredygtige aspekt er jo også rigtig fedt!
 
4. Jeg har virkelig dårlig samvittighed over, at vi spiser meget kød i min familie, så jeg arbejder lidt på, at vi måske kunne blive fleksitarer – og have flere kødfrie dage om ugen.
 
5. Sidst jeg fløj til Aalborg, havde jeg også vildt sort samvittighed, men så tænkte jeg på, at vi normalt altid kun cykler, og ingen bil har. Så jeg håber det udligner vores rejser.

Hvor i dit design kan man se, at du er din mors datter?

Jeg ligner min mor på ekstremt mange punkter, både fysisk, humor og i vores holdninger. Men jeg ved ikke, om man kan se det i mit design. Vi har begge noget med kjoler, farver, boheme, blomster og flæser i gamle, historiske silhuetter. Jeg synes dog, min stil er mere klassisk og enkel – mens hendes stil er meget lag på lag og mere hippie – kostumepræget end min.
Da jeg var helt ung, ville jeg gerne lægge lidt afstand til mine forældre, nok fordi jeg ikke selv havde fundet en identitet så tidligt. Jeg har bare altid lignet min mor så meget, at folk kom hen og spurgte, ‘er du ikke Anne Marie Helgers Datter?’ Så det kan jeg ikke løbe fra! Men nu er jeg heldigvis nået til en alder, hvor jeg bare brand stolt af min lille mor. Så det vil jeg heller ikke.

Hvor er du i livet lige nu?

Desværre der hvor jeg er meget ængstelig på vores børns vegne, i forhold til vores jord.
Jeg håber, vi kommer til at se tilbage på en klimarevolution. En revolution som jeg var med til. Måske var det kun en dråbe i havet, men jeg gjorde, hvad jeg kunne – Tænk hvis vi alle gjorde det! Helt ydmygt vil jeg gerne være med til at ændre hele tekstilbranchen radikalt. Heldigvis er jeg i den arbejdsdygtige alder, og selv om jeg er ængstelig, er jeg også midt i livet, med ærmerne smøget op! Vi er totalt i gang med at rette op… Og det er også vildt sjovt at være med til!

40+ er…?

Det er virkelig det bedste tidspunkt indtil videre. Jeg var lidt skeptisk, da jeg blev fyrre, men det er jo pragtfuldt og den sjoveste og rareste alder. Også i forhold til ens egen krop. Nu kan jeg se mig selv i spejlet, og nogle dage synes jeg faktisk, jeg er meget flot. Den accept er først sket nu. Det tænkte jeg ikke om mig selv, da jeg var i 20’erne, men når jeg ser billeder af mig selv fra dengang, så var jeg jo sindssygt flot. Det kunne jeg slet ikke se dengang. Nu er alderen ellers begyndt at sætte sine små spor, men det synes jeg er helt ok. Og jeg er meget gladere nu.
 

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

Slået op d.

Skift til Danmarks velgørende teleselskab med Ecouture

Lad dine penge gå til gode formål i stedet for høje direktørlønninger

Ecouture har netop rykket alle vores mobilabonnementer over til Danmarks velgørende teleselskab GreenSpeak. GreenSpeak skiller sig ud fra andre teleselskaber, idet alt overskud går til velgørende formål – og du er med til at bestemme hvilke. De har ingen aktionærer, der sluger indtægterne, ingen udgifter til reklamer og lige løn til alle medarbejdere samt lønloft for alle.

Allerede når du opretter dit abonnement, skal du vælge, hvilket formål du ønsker, at GreenSpeak skal donere 100 kr. til. Vi valgte selvfølgelig Verdens Skove, men du kan vælge imellem en hel række NGO’er og velgørenhedsprojekter som f.eks. Projekt Hjemløs, Dyreværnet og Afrika Kontakt.

Donér automatisk 100 kr. til vores systue i Bulgarien

GreenSpeak har spurgt os, om vi vil være ambassadøser for dem. Og det vil vi gerne! For det betyder, at hver gang en af vores kunder opretter et abonnement hos dem via vores link her på siden, får vi 100 kr. af GreenSpeak, som vi kan give videre (se linket længere nede i indlægget).

Vi har valgt, at pengene skal bruges på julegratialer til de dygtige medarbejdere på systuen i Bulgarien. For selvom det er en systue med ordentlige forhold, vi kan stå inde for, er det en af de lavest lønnede brancher i verden. Så vi er sikre på, at pengene falder på et tørt sted omkring juletid for både de ansatte og deres familier.

Pronto Moda er en lille, bulgarsk systue, som vi har samarbejdet med i flere år. De står for opsyning af alle vores jakker og frakker. Systuen er lille, men virkelig hyggelig, og ligger lige midt i centrum af byen Varna.

Interesseret? Skift via vores link

Du kan se alle GreenSpeaks abonnementer og skifte over med Ecouture allerede i dag, når du opretter dig via dette link:

Se abonnementer og abonnér via Ecouture

Husk, at du skal oprette abonnementet via ovenstående link, hvis du ønsker, at Ecouture skal få 100 kr. af GreenSpeak til systuen ud over de 100 kr., du selv vælger et godt formål til ved oprettelse. Green Speak sørger for at opsige dit gamle abonnement, når du stifter abonnement hos dem. Alt, hvad du skal gøre, er at vælge den pakke, der passer til dig, og indtaste dine oplysninger. Det tager max 10 minutter, og det skal kun gøres én gang!

Du kan læse meget mere om GreenSpeak her.

GemGem

GemGem

Slået op d.

Folkemøde 2017 – Kan modeindustrien blive bæredygtig?

Da jeg for en del måneder siden sad ved mit skrivebord en tilfældig grå hverdagsmorgen og åbnede min mailboks, tikkede der en invitation ind til at deltage i en debat på Folkemødet. Overskriften lød: Kan modeindustrien blive bæredygtig? Og hvem bærer ansvaret for en mere bæredygtig modeindustri: Er det forbrugeren, virksomheden eller en helt tredje?

Der fik jeg det ligesom dengang i skolen, når læreren spurgte om et eller andet, man godt kendte svaret på, med armen strakt helt oppe i luften. Her! Her – ta’ mig, ta’ mig… Det ved jeg nemlig godt! Så det vil jeg meget gerne svare på.

Derfor var jeg for første gang på Folkemødet i år

Har glædet mig stort! Både til glosuppe og til at bidrage på min egen kæphest i debatten.

Havde en rigtig fed oplevelse og er blevet ret så vild med Folkemødet! Selvom der helt klart også er en god portion #SeMig tendens at spore. Men mellem alle pingerne er der også en SUPERhyggelig, folkelig demokrati-festivals-stemning, sol, sommer, og så på min elskede ø ❤ (jeg har jo boet på Bornholm i syv år).

Jeg fik mig først en ordentlig én på glosupperen. Mødte Den Økologiske Produktionsskole, hvor jeg engang har være underviser i re-design. Faktisk var det netop der, jeg fik skaffet min første viden om, hvor grum tekstilindustien er på miljøfronten. Det var mit eget “point of no return”. For når man først har den viden, så fanger bordet.Se lige et fint politisk optog, de har stablet på benene. Wauw – pivstolt blev jeg på deres vegne!

Debat: Kan modeindustrien blive bæredygtig?

Arrangeret af: Dagbladet Information og Omstilling Nu

Sammen med et ekspertpanel bestående af:
Jonas Eder-Hansen, Underdirektør, Danish Fashion Institute (Dafi)
Mia Møgelgaard, Sustainability Manager, H&M
Johanne Stenstrup, Blogger, Sustaindaily
Alle sammen nogle af Tordenskjolds soldater, som jeg godt kender i forvejen.

Sammen kigger vi nærmere på fremtidens (måske bæredygtige) modeindustri.

Målet med debatten var at fokusere på vores holdninger og metoder til, hvordan og hvor der skal gribes ind for at gøre industrien mere bæredygtig, og hvor vi ser os selv i den agenda. Hvilke udfordringer der skal løses, og hvordan vi kommer i den ønskede retning…

Noget af det fede ved at mødes med de andre i branchen under åben himmels-tøj, synes jeg, er, at man altid kommer hjem med en glædelig følelse af ikke at stå helt alene i verden. Og lyst og gåpåmod til at løfte overlæggeren lidt højere op:) Vi kunne snildt kunne have snakket i timevis… hvis det skulle være:)

Så derfor har jeg skrevet nogle af de vigtige pointer til jer her i denne blog.

Lige nu er modeindustrien en af verdens mest forurenende. Der begynder i stigende grad at komme fokus på problemet, og forskellige forretningsmodeller og løsninger bliver sat i værk.

Jonas er en klog mand at høre på. Han siger: ”En ting er helt sikkert, Modeindustrien KAN ikke fortsætte, sådan som den kører nu.” Og det kommer immervæk fra underdirektøren i Danish Fashion Institute. Bum! Der blev jeg da lidt forelsket:)

Men hvem bærer ansvaret for en mere bæredygtig modeindustri: Er det forbrugeren, virksomheden eller en helt tredje? Og er det overhovedet muligt at forene modeindustriens omskiftelighed med en bæredygtig produktion? 

Og så til mit svar:

(Nu har jeg jo siddet med hånden oppe i luften så længe.) Som det 2. generationsblomsterbarn jeg er, kan jeg med glæde sige, at svaret er dejligt hippieagtigt. Nemlig, at ansvaret ligger tungt hos os alle sammen!

Tænk, hvis vi ALLE sammen gjorde det, vi kunne, der hvor vi nu er, arbejder eller har kontakter, for at ændre forholdene. Prøv lige at forestille dig det scenarie, hvor alle mennesker på hele kloden gjorde en forskel. Hvor meget vi sammen kan ændre!!! Sammen kan vi nemlig godt vende flåden.

Hvis man ser på modebranchen som en stor flåde af tunge supertankere – der helst vil følges ad den samme vej – så er det ellers noget af en opgave!

Nitten er bare, at hvis vi ikke løfter opgaven sammen, er det ligesom i en menneskepyramide. Når der er nogle, som ikke vil være med til at løfte, bliver det altså ret så tungt for de andre. 

Er det forbrugeren? Ja, det er det…

”Forbrugeren”, det er jo os alle sammen. Og man har som forbruger en kæmpestor ”stemme” i kraft af de tøjbrands, man vælger at tage på. Man støtter jo deres eksistens og dermed deres produktionsmetoder.

Danskerne alene forbruger 89.000 tons tøj om året. Det svarer til, at hver dansker køber 16 kilo tøj hvert år. Og hver gang der skal produceres en ny t-shirt, bliver der udledt flere kemikalier, mere CO2 og brugt mere vand. Men miljøbelastningen ved tøj ligger ikke kun i produktionen. Omkring 40% af et stykke tøjs miljøpåvirkning finder nemlig sted, efter det har forladt butikken. Altså hjemme hos dig!

Og her kommer lige et par gode råd fra os:

Fra Mia: Byt eller sælg eller giv dit brugte tøj væk. Tøj sviner også, når du smider det ud! Tøjspild handler meget om, hvad du gør med dit tøj, når du ikke selv gider bruge det længere. Og mere end halvdelen af det tøj, vi smider væk, bliver ikke genanvendt. Dermed går ressourcerne tabt. Tøjet kan sagtens bruges i længere tid. Ifølge en rapport fra Nordisk Ministerråd har 80 procent af det tøj, vi smider ud, 80 procent af levetiden tilbage – og kunne altså nemt gøre gavn andre steder. Gå ind i H&M’s indsamlingskasser med det tøj, du ikke vil aflevere i en genbrugsbutik, for de kan også genbruge fibrene.

NB: Ecouturetøj kan du dog sælge på den her FB-side – og få en ganske god pris:)

Fra Johanne & Sustaindaily: Køb kun det, du har brug for! Tøjforbruget kan du skære ned på, så start med at overveje, hvorfor du køber tøj. Er det, fordi du ser et godt tilbud, fordi du keder dig, fordi du vil forkæle dig selv, eller fordi du rent faktisk har brug for nyt tøj? Køber du mindre mængder tøj, er der måske også råd til at investere i tøj, der kan holde længere, fordi kvaliteten er bedre.

Det, du også kan gøre, er at følge med på Sustain Daily og Johannes blog Bedre mode, der netop henvender sig til forbrugerne og kommer med daglige gode råd til en mere bæredygtig måde at leve på.

Fra mig: Vask generelt mindre! Hvis du vil passe godt på dit tøj, så vask evt. i hånden. Lad derefter tøjet  dryptørre (helst ude). Sådan kan du beholde dit tøj rigtig længe. Nogle gange kan man med fordel lufte tøjet eller bare nøjes med at vaske det under armene. På den måde sparer du også en masse strygearbejde. Læs vores generelle tips om mål og vask

Du kan læse op på nogle gode vaskeråd på Forbrugerrådet TÆNK.

Er det virksomhederne? Ja, det er det i høj grad!

Det var vi meget enige om alle fire.

Jeg plejer at sige, at ”det at gå op i økologi og bæredygtighed i modebranchen er lidt ligesom at løbe om kap, men hvor man er den eneste, der har en fodlænke på med en stor tung ModerJordKugle hægende i enden.” Så jo flere vi er, desto mere fair for alle.

Ecouture er et ganske lille firma. Men det fede ved det er, at vi er meget omstillingsparate. Vi kan hurtigt ændre på tingene og prøve nye forretningsmetoder af – og det gør vi jo også. Læs fx om vores forudbestillinger.

Jeg tror, det er meget vigtigt, at vi er nogle, der gør det! For lige som i teaterbranchen er det ofte i græsrodsbevægelsen, at man finder de helt nye og anderledes tiltag, som de store og etablerede teatre så kan skæve til og evt. bruge.

Det var faktisk også Mias pointe. Bare at H&M er så kæmpestore, at de har musklerne til at gå forrest og vise nye veje. Så det håber jeg da, de kommer til at gøre meget mere af i fremtiden… Se, DET ville jo batte noget! Og måden, hvorpå vi kan hjælpe dem med det, er at købe deres Conscious-varer, når vi går derind – så tør jeg godt love, at de satser mere på økologien fremover.

Eller er det en helt tredje part? Ja, det er det…

Ved siden af at være direktøse i eget firma er jeg også hovedkulds klima-aktivist. Så jeg er jo landet i et paradoks. Et skizofrent dilemma mellem at være producent, hvor det handler om at skulle skabe nyt – nyt – nyt, og så samtidig gerne ville gøre noget ved vores kæmpe overproduktioner af tøj og køb-smid ud-kulturen.

De to ord “bæredygtig” og “mode” er jo i virkeligheden meget selvmodsigende. Så jeg bruger meget tid på at researche markedet for nye, spændende materialer. Det sker hele tiden nyt, og der kommer mange nye, sjove fibre. Men jeg er jo designer. Jeg er ikke biokemiker eller energi-ingeniør. Så der er i høj grad brug for, at politikerne og organisationer som Dafi hjælper med at bygge bro imellem videnskaben og ”os på gulvet”. For det går HELDIGVIS hurtigt. Og det, der virkede miljøvenligt i går, kan være noget helt andet i morgen. Så det er meget vigtigt, at vi kan følge med og træffe de rigtige valg – for jer!

Earth Overshoot Day 2017 ligger helt i år lige i starten af August. Så vi har sgu også travlt!

Velkommen, kære læser, til ”The green revolution”. Sammen kan vi nemlig godt.

 

Kærlige grønne hilsner fra Johanne – på Bornholm

GemGem

GemGem

GemGem

GemGemGemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

Slået op d.

Nyhed: De smukkeste smykker af skandinavisk porcelæn

Endelig fandt vi smykkerne, der matcher vores idealer og æstetik

Nøj… hvor har vi glædet os til at løfte sløret for det nye smykkemærke, vi fremover vil sælge på Ecoutures webshop. Vi har længe været på udkig efter smykker, der både matcher vores æstetik og bæredygtige idealer. Og endelig fandt vi dem – lige på den anden side af Øresund.

Mærket hedder Sägen, som er det svenske ord for saga. Et velvalgt navn, da smykkerne netop vækker historier fra fortiden til live i de smukkeste smykker af porcelæn, lavet og brugt af vores skandinaviske formødre i de forgangne årtier.

smykker af porcelæn
Sägen-smykkerne er historien om forladte porcelænsskatte og nyt, moderne design. Den svenske smykkedesigner Elin Sigrén har skabt en strålende blanding af fortid og fremtid ved at kombinere den kunstneriske arv fra genanvendt porcelæn og vintage detaljer med moderne skandinavisk design. Håndværket er meget smukt og opfindsomt med et glimt i øjet.

Nyt liv til kasseret porcelæn

Designeren bag smykkerne, Elin Sigrén, fandt på konceptet, da hun i 2007 var på besøg hos sin far og fandt en kasse med kasseret porcelæn i hans garage. Hun fik en god idé og begyndte at slibe på porcelænet og give det alskens fine former.

I dag har Elin og Sägen mange kollektioner med smykker af porcelæn bag sig. Og vi er mildest talt faldet pladask for både Elin, konceptet, historien og det smukke design, der passer perfekt til Ecoutures tøj.

De nye smykker af porcelæn kan købes på webshoppen

Vi har i første omgang håndplukket ringe, armbånd, halskæder og øreringe fra både nye og ældre kollektioner. Valgt ud fra, hvad der passer bedst til lige præcis Ecoutures designs, former og modeller. Skønne farver og udtryk, der gør looket friskt, feminint og elegant.

De fantastiske smykker af porcelæn passer med garanti også til resten af din garderobe, og vi har allerede nu erfaret, at Sägens smykker sjældent får meget hviletid i smykkeskrinet, før man får lyst til at bruge dem igen.

Se og bestil alle smykkerne her.

NB: Vi kan godt lige tilføje, at alle smykkerne er meget flottere i virkeligheden, end de kan gengives på billeder.

Slået op d.

Femininitet og kvindelig power med værdighed

Drømmer du om at være mere kvindelig til hverdag?

At tage din feminine side i hånden og udstråle mere af den kvinde, du i virkeligheden er! Det tror jeg nemlig, vi er mange, der gør. Altså drømmer om det, men ikke rigtig tør.

Og hvorfor tror du det, Johanne? Jo, det gør jeg, fordi vi hos Ecouture meget ofte hører sætninger som for eksempel: ”Jeg har besluttet mig for, jeg skal gå meget mere i kjole”, ”jeg prøver at gå mere i farver, nu må jeg altså ud af min comfortzone”, ”det er noget superflot tøj, du laver, men det er nok lidt for feminint til mig” eller “det kan jeg ikke rigtig have på mit arbejde.”

Kan du genkende det?

Hos Ecouture har vi valgt at fokusere mere på jobbet fremover…  Her er nogle af vores bud på feminine business styles

Den feminine kvinde er sjældent repræsenteret

Jeg forstår det faktisk godt, altså hvor den kommer fra – denne angst for det feminine. For ikke nok med, at vi har vores gode, gamle jantelov med i kulturarvsbagagen; næ, det er jo også det billede, vi ser overalt og spejler os i. Den gængse main-stream nordic fashion-stil er meget maskulin, enkel og farveløs, og gennem de sidste mange, mange år er det kun det meget slanke, androgyne, drengede look, vi har set på den skandinaviske catwalk. Det er oftest unge piger i 16-18 års alderen, som skal repræsentere kvinden. Bevares, de er da utroligt unge og smukke, det er slet ikke det. Men jeg studser bare over, at den ikke mindre smukke, feminine kvinde SLET ikke er repræsenteret, endsige accepteret i vores trendbillede? Desværre synes femininitet, den kvindelige stil og de værdier, der følger med, at have fået en negativ klang.

Noget, der altid har undret mig, er, at feminister i overalls og såkaldte betonlebber i kanvastøj, business-kvinder i powersuits og andre kvinder, der kæmper for ligeret og kvindemagt og power, ofte ligner små mænd!? Men måske er vores skønhedsidealer som ”den lille mand” et forsøg på at afseksualisere, virke cool og blive taget alvorligt på arbejdet? Jeg ved det ikke – men det er mænd, der sidder på langt de fleste topposter, uanset hvor man vender blikket hen. Så vi bestræber os måske på at ligne mænd i kampen om anerkendelse?

Femininisme

Men hvorfor skulle man ikke kunne være supersej, feminin og MEGAkvinde på samme tid. Det begriber jeg ikke? Jeg elsker kvinder af alle slags og alt, hvad det feminine står for. Femininisme, kalder jeg det. Retten til både at være kvinde, feminin OG et begavet menneske på samme tid.

For i mine ører klinger feminint så smukt! Det, de feminine værdier står for, er mindst lige så vigtigt som de mandlige værdier: Kærlighed – skønhed – næstekærlighed – omsorg – familie og varme… Og dét, synes jeg, man skal være meget stolt af at repræsentere!

Når der nu er så mange linjer inden for mode, så skal der også være plads til et bredere spektrum af kvindeidealer og dermed også kvindelige værdier og kvaliteter! Og det er her, Ecouture finder sin plads.

Så hvis du drømmer om at finde din kvinde frem igen – tage hende i hånden, med ud i verden – så kom med. Man kan SAGTENS være en feminin kvinde og beholde sin stolthed med stor værdighed på samme tid!

Så jo – jeg tror, vi er mange, som drømmer…

Vidste du, at 73% af Ecoutures kunder oplever at få flere komplimenter, når de har vores kjoler på? Meget ofte fra andre kvinder!

Se også denne lille video med fru modersen og mig, hvor vi bl.a. diskuterer farver, kjoler og pyntesyge – hvor kommer den egentlig fra, den der spanske pyntesyge?

Video med  Johanne Helger Lund & Anne Marie Helger af Kaj Lergård

Kærlig kjolehilsen Johanne Helger Lund

& Ecouture

 

Slået op d.

Sådan bakker du op om Danmarks bæredygtige virksomheder

Find vej til Danmarks bæredygtige virksomheder med GoGreen Danmark

Hos Ecouture er vi ellevilde med at være en del af organisationen GoGreen Danmark. GoGreen Danmark er først og fremmest et fysisk bykort og en hjemmeside, der viser vej til grønne og bæredygtige virksomheder i København, Helsingør (GoGreen Helsingør) og snart i hele Danmark.

Men organisationen fungerer også som en netværks-organisation for alle os bæredygtige virksomheder, der er med på kortet og på hjemmesiden. At være med i dette netværk betyder en hel del for Ecouture. For det skal ikke være nogen hemmelighed, at det er 1.000 gange mere udfordrende at drive en socialt ansvarlig og bæredygtig virksomhed, end hvis vi bare var ligeglade med miljøet og de mennesker, der er med til at lave vores tøj. Derfor er det fedt og vigtigt for os at blive mindet om, at vi ikke alene i vores kamp for en retfærdig industri!

GoGreen Danmark find vej til bæredygtige virksomheder

Nogle gange føles det, som om vi har bundet en lænke om vores egne fødder, og så skal vi løbe om kap med tøjindustrien

Flot så! Vi kan næsten blive helt opgivende nogle gange. Men når vi så mødes med de andre grønne rødder fra GoGreen netværket, bliver vi mindet om, at vi ikke er alene. Der er rent faktisk MANGE andre som os, der har taget ansvaret på sig og startet bæredygtige virksomheder, hvor hensyn til miljø og social ansvarlighed også spiller en rolle på bundlinjen. Virksomheder, der ligesom os ikke kan se sig selv i øjnene, hvis vi skulle blive ved med at forbruge hensynsløst af jordens ressourcer. Uden at skænke det en tanke, at det faktisk er vores børn og børnebørn, vores adfærd går ud over.

Når Ecouture har været med til et netværksmøde i GoGreen-fællesskabet, går vi altid derfra med en helt ny portion gåpåmod og lyst til at sætte barren endnu højere. Og så går vi også derfra med en følelse af, at vi lige har tilbragt tid sammen med en masse mennesker, der ikke kun er drevet af konkurrence og penge, men også af at hjælpe hinanden. Og det skyldes selvfølgelig, at vi sammen har et større, fælles mål end den enkelte virksomheds profit: Nemlig at skabe grønne alternativer til forbrugerne og derigennem passe på Moder Jord.

Birgitte Hjort Sørensen - Carmen Star - green revolution

Slut dig til den grønne revolution!

Vi kan varmt anbefale, at du får gjort det til en vane at bruge GoGreen bykortene og hjemmesiden, når du skal shoppe, købe gaver, finde hoteller, købe ind, spise ude eller bestille take-away. Ja, du finder faktisk grønne alternativer til stort set alt. Det fysiske kort over København kan du hente i vores showroom, på turistkontoret eller hos alle de andre grønne virksomheder. Kortet over Helsingør findes ligeledes på Helsingør Turistkontor og i flere af byens butikker, caféer og restauranter. GoGreen Danmark hjemmesiden finder du her.

Kærlig hilsen Johanne Helger Lund og Team Ecouture

Slået op d.

En Ecouturekjole vil ikke samle støv bagest i skabet

Hos Ecouture elsker vi kvinder!

Derfor lancerede vi for en måned siden vores nye, positive tøjstørrelser her på bloggen og på Facebook. Og vi skal lige love for, at den nyhed fik ben at gå på. Ud over, at blogteksten tiltrak 15.000 læsere, valgte både Berlingske og TV2 News at tage vores problemstilling op til debat. Fedt!

Formålet med Ecoutures nye størrelsesbetegnelser er at tale til kvinder, som de skal se sig selv! Nemlig som: Amazing, Beautiful, Marvelous, Lovely, Fantastic og Gorgeous. Alle positive ord, fordi vi synes, at kvindekroppen er smuk i alle sine 1.000 variationer. Læs blogindlægget om vores holdning her.

Størstedelen af den respons, vi har fået, har været meget positiv. Mange af jer har givet udtryk for, at I er glade for, at vi som tøjbrand bruger vores stemme til at blande os i kropsdebatten. Men der er også nogle få debattører, der mener, at tiltaget vil vildlede vores kunder frem for at vejlede dem. Det er vi faktisk ikke enige i. Læs her hvorfor.

Størrelser på en Ecouture kjole

 

Tøj er smukkest, når det passer – også en Ecouturekjole

Derfor skal man måle sig, inden man køber tøj på nettet. Tøjbrands syr efter forskellige mål og proportioner. En str. 38 i H&M vil sjældent have de samme mål i andre butikker. Og eftersom man ikke længere kan sammenligne de traditionelle tøjstørrelser brands imellem, er man alligevel nødt til at kende hvert enkelt brands mål og størrelser for at få det bedste resultat. Derfor har vi lyst til at stemple noget helt andet – noget sødt – i nakken på de kvinder, der vælger at købe en Ecouturekjole. Noget, som får dem til at føle sig godt tilpas! For det burde man altid gøre.

En positiv følgevirkning af vores nye størrelsesbetegnelser er derfor, at vi bedre kan vejlede dig via vores egne målskemaer, så du kan vælge den størrelse, der passer allerbedst til din krop. Vi har altid gjort meget ud af at have målskemaer under hvert produkt på webshoppen, men nu ”tvinges” man lidt mere til at måle efter, når man lægger sin første bestilling hos os.

Vi ønsker os en fair tøjindustri for alle

Selvfølgelig er det svært at regne ud, om man er en størrelse Lovely eller Fantastic, når man støder på Ecouture første gang. Men det er faktisk også en del af vores agenda: At man ikke uden videre kan gætte, hvilken størrelse man bruger, første gang man bestiller hos os. Man skal måle efter. ”Det er da en vildt dårlig forretningsidé”, vil smarte marketingstyper udbryde. Som en af slagsen også gjorde i News-debatten. Og ja, det ville det da også være, hvis Ecoutures eneste mål var at sælge en masse tøj så hurtigt som muligt. Men nu er det bare sådan, at vi faktisk går meget op i, at vores tøj sidder ordentligt på vores kunder. At de vil elske det og værdsætte det. OG at det bliver produceret med respekt for miljø og mennesker. Så det behøver slet ikke gå så stærkt.

Faktum er, at tøjindustrien i dag er kørt fuldstændig af sporet. Den brager hovedløst derudaf mod en miljø-katastrofal og etisk afgrund. De fleste producenter er fuldstændig ligeglade med miljøet og de mennesker, der er med til at producere deres tøj. For tøjproducenterne er det bedste scenarie, at folk køber en masse tøj, bruger det et par gange, smider det ud, og køber noget nyt. Et fænomen, man kalder ’Fast Fashion’ og ‘Brug og smid ud-kultur’: Tøj skal være billigt og let tilgængeligt, så vi kan købe en masse af det, kassere det efter kort tid og købe noget nyt. Men det siger sig selv, at hvis prisen skal presses helt i bund i tøj- og webbutikkerne, så er der arbejdere, der ikke får en ordentlig løn og behandling. Og hvis vi skal blive ved med at forbruge så meget tøj, som vi gør nu, presses jordens ressourcer også fuldstændig i bund.

Det skal og må ikke gå så hurtigt!

I Politiken kunne man i weekenden læse, at 30% af tøjet i vores garderober ikke er blevet brugt i et år. 30%! Det skyldes i de fleste tilfælde, at tøjet er købt i den forkerte størrelse, viser en britisk undersøgelse. Så ikke nok med, at vi forbruger som aldrig før, vi køber også en masse tøj, som vi aldrig får brugt, fordi det er for stort eller småt eller ikke lige sad så godt alligevel. Hvilket spild af naturens ressourcer, menneskers hårde arbejde og vores penge.

Hos Ecouture gør vi os meget umage med alt, hvad vi gør. Vi lægger mange timer i at udvikle vores designs, så de sidder fantastisk på rigtig mange kvinder. Og vi tænker over, at vores designs skal være tidløse, så de kan bruges i mange år og ikke kun en enkelt sæson. Vi bruger rigtig lang tid på at finde økologiske kvalitetstekstiler, og vi sørger for, at tøjet bliver lavet på systuer i Europa med ordentlige arbejdsforhold.

Når vi nu har gjort os så umage, ønsker vi også, at vores kunder orienterer sig i vores målskemaer, inden de lægger en bestilling hos os. Man tjekker jo også, om klædeskabets mål passer til soveværelset, inden man bestiller det hjem. Det er tid givet godt ud. Man ender nemlig med et produkt, der passer ordentligt og sidder smukt. Og allervigtigst undgår man at have en Ecouturekjole hængende, man aldrig bliver rigtig glad for. Nej tak!

 

Så ja, hr. marketingstype. Det kan godt være, at du synes, det er en dårlig forretningsidé. Men vi er ret sikre på, at både Moder Jord og hendes kvinder synes, at det er en rigtig god idé. For en Ecouturekjole vil IKKE samle støv bagest i skabet! En Ecouturekjole vil bæres med rank ryg og god samvittighed i mange, mange år.

Er du i tvivl om, hvordan du tager dine mål, har vi en guide til det her.

Kærlig hilsen Johanne Helger Lund og Helene Liliendahl

Slået op d.

Tøjs miljøaftryk: Vi har 60% af ansvaret – 40% ligger hos dig

40% af et stykke tøjs miljøaftryk sættes i hjemmet

Hos Ecouture har vi taget 60% af ansvaret for, at vores tøjs miljøaftryk er så lille som muligt. De 40% skal du selv stå for, viser flere undersøgelser. Derfor har vi samlet 7 råd til tøjvask, der vil hjælpe dig med at nedsætte dit tøjs miljøaftryk markant og samtidig forlænge dets levetid.

1. Vask mindre!

Vi kender alle denne hverdagsscene: Tøj ligger og flyder på gulvet. Tøj samles op fra gulvet. Tøj smides i vasketøjskurven – Men hovsa! Havnede det tøj nu det rigtige sted? Højst sandsynlig ikke.

Mange af os har den dårlige vane, at vi smider tøj til vask, der hverken er beskidt eller lugter. Langt det meste tøj kan bruges mange gange, før det reelt har brug for at blive vasket. Tøj som nederdele og bukser kan man endda bruge rigtig mange gange, før det begynder at lugte eller har fået for mange genstridige pletter på sig. Og hey, mindre tøjvask! – Det er da en win-win situation.

2. Luft tøjet

Et godt alternativ til at vaske tøj, er at lufte det i stedet. Som regel kan et par timer udenfor til luftning fjerne lugten fra tøjet. Er tøjet lavet af uld, kan du helt undgå nogensinde at vaske det og bare nøjes med at lufte det, hvis du ellers har undgået at gøre det for beskidt. Praktisk nok er kulde og frost den bedste lugtfjerner til uldtøj.

3. Brug ærmeblade

Vores formødre syede ærmeblade ind i deres bluser og kjoler, så de kunne vaske ærmebladene adskilt fra tøjet. Herved formåede de at vaske mindre og holde tøjet flot længere. Det er rigtig godt tænkt og en tradition, som vi hos Ecouture synes er værd at indføre igen. Derfor kan du købe hvide og sorte ærmeblade (med tilhørende trykknapper) på vores webshop – bestil dem her.

4. Fjern selv pletterne

Det siger sig selv, at det ikke er nødvendigt. Alligevel er vi mange, der smider tøj til vask eller sender det til rens, bare fordi det har fået en plet eller to på sig. Men langt de fleste pletter kan faktisk klares ved hjælp af en ”lokalvask” med lidt vand. Rens er en kradsbørstig affære for både tøjet og miljøet, så send dit tøj til rens så sjældent som muligt.

Men det kan jo være svært at få af, hvis du får pletter på dit tøj. Pas på med at gnubbe for grundigt på samme sted på tørt stof. Det kan nogle gange føre til, at man fjerner noget overskudsfarve og dermed får et lysere område på tøjet. Hos Ecouture er der ikke brugt skrappe kemikalier til fiksering af farven, så man vil ofte opleve overskudsfarve i vask. Skal man fjerne en plet, skal hele kjolen vaskes. Alt stoffet skal nemlig være vådt, for at undgå nye skolder. I processen gnubber man forsigtigt håndsæbe eller brun sæbe ind i det snavsede område. Læg evt. det våde stof  i blød natten over i en plastikpose, så det ikke tørrer. Dette er dog best, hvis stoffet er nogenlunde ensfarvet, så farverne ikke smitter af på hinanden.

5. Vask ved 30°C og gerne 20°C

En helt almindelig vask af kjoler, T-shirts, bluser, bukser og tøj, du normalt ville vaske ved 30-40°C, kan du sagtens vaske ved 20 grader! Det kræver dog, at du vasker i hånden eller har en maskine, der kan vaske på 20°C, og at du vasker det med koldvandsvaskepulver, som er tilsat nogle særlige enzymer. Du kan finde koldvandsvaskemiddel i de fleste supermarkeder. Irma har for eksempel et koldvandsvaskemiddel, der er Svanemærket.

Er tøjet meget beskidt kan 30°C som regel klare jobbet. 40°C er et no-go, hvis der er tale om en almindelig tøjvask.

Hvis du vil passe på dine Ecouture-kjoler, så håndvask dem nænsomt ved 20° – 30° og lad dem ikke ligge i blød, da det kan forårsage misfarvning, hvis det har flere farver. Lad tøjet dryptørre. Hvis man ikke vrider det, så det er meget vådt, når man hænger det op – retter det lidt ud. Og hænger tøjet ude, kan vinden til tider hjælpe med at “stryge” det. Hvis du derimod vasker i maskinen – med centrifuge – opstår der det vi kalder “strygestraf”, fordi tøj bliver meget krøllet i centrifugeprocessen.

6. Brug miljøvenligt vaskemiddel og dosér rigtigt

Der er et stort udvalg af miljøvenlige vaskemidler på markedet. Hvis dit lokale supermarked ikke har det i sit sortiment, findes der heldigvis en del netbutikker, der kan sende det til dig. Prøv for eksempel EcoEgo.dk

Og når nu vi taler om vaskemiddel, er vi efter sigende også lidt for sjuskede, når vi fylder vaskemiddel på maskinen. Overdosering af vaskemiddel efterlader sæberester i tøjet og er ganske enkelt spild af penge og en unødvendig gene for miljøet. Der er doseringsanvisninger på alle vaskemidler, så det kræver ikke mere af dig, end at du læser anvisningerne, og at du undersøger vandets hårdhed, der hvor du bor. Du finder et hårdhedskort over Danmark her. Til jer der bor i Københavns Kommune, kan vi afsløre, at vandets hårdhed er 18-24 dH = hårdt (Ja, vi havde da heller ikke selv tjekket det – før nu).

7. Drop den tørretumbler

Vi ved det alle sammen, og vi har vidst det i årevis. Nej, det er ikke sjovt at hænge sokker og underbukser til tørre, men det tager kun 5 min. Så den maskine skal bare droppes. Punktum.

Vi håber, at du tager vores råd til dig, hvis du ikke allerede har gjort det, så vi i fællesskab kan mindske vores tøjs miljøaftryk. Rom blev ikke bygget på en dag, men vi har lidt travlt 🙂

Kærlig hilsen Team Ecouture og Johanne Helger Lund

Slået op d.

Kvindernes Kampdag og søstersolidaritet

Glædelig Kvindernes Kampdag!

Som altid på Kvindernes Kampdag d. 8. marts sætter jeg fokus på søstersolidaritet med ønsket om en stærk International Women’s Day – ladies ❥ For i mine ører klinger feminint så smukt! Det, de feminine værdier står for, er mindst lige så vigtigt som de mandlige værdier, og dét, synes jeg, man skal være meget stolt af at værne om og repræsentere.Nu, da USA har smidt deres allerondeste Trumpkort, hvad skal der så lige ske med miljøet? Det bliver DØD”spændende” at følge med i…  Ja, for ikke at tale om kvinderettigheder! Heldigvis er vi da mange, som undres højlydt. Og selvom jeg har lovet mig selv ikke at dele et eneste opslag af eller med ham – jeg vil ikke engang nævne navnet, han skal ikke få noget som helst talerør herfra, ikke på min blog! – så er jeg alligevel kæmpe fan af den helt hotte, nye trend ‘pussyhatten’

Pink is the new strong color!

Jeg har længe ærgret mig over, at der er nogen, som har fundet på fænomenet “pigefarver”. Hvor er det dog irriterende! Jeg vil da ikke gå i pink, lilla og lyserød, selvom jeg ELSKER de farver, når de her i vesten betragtes som tøsede pigefarver? Æv! Nå, men det er heldigvis slut nu. For jeg skal lige love for, at pink har fået en ny lyd!

Dagen efter, at USA officielt indsatte den nye såkaldte præsident, var tusindvis af amerikanske kvinder på gaden, iklædt den lyserøde ‘pussyhat’ (en hjemmehæklet/strikket hat med katteører) i den amerikanske hovedstad Washington D.C.

Denne pink demonstration (kaldet Women’s March) var en protestdemonstration med historiske rødder, der imidlertid har fået en ny dimension i kølvandet på de grove og nedladende bemærkninger om kvinder. Formålet med de lyserøde huer var at skabe et pink hav for at give demonstrationen en stærk identitet og et twist af humor med en let forståelig visuel henvisning til den Tumpede pussy-kommentar og samtidig give kvinder over hele verden mulighed for at vise deres støtte.

I anledning af den internationale Kvindernes Kampdag i dag 8. marts opfordrer Pussyhat projectet atter alle til at lave en pussyhat og vise deres bidrag og sympati for kvindekampen og kvindesagen.

Det er en god ide. Hvis ikke Kvindernes Kampdag er dagen til at gå med pussyhat, så ved jeg snart ikke. Så sådan en har jeg lige lynkreeret til lejligheden√  I dag vil jeg tænke på mine formødre og min mor. Takke dem for alt det, JEG har, og som jeg tuller rundt og tager for givet. Beundre deres mod og kampånd! Tak, mor!  

Kvindernes kampdag ecouture pussy hat
Her er Mor og Datter i skøn, femiflektrisk forening. Rede til at møde 8. marts, kvindernes kampdag, i ens bæredygtige Ecouturefrakker og de slagkraftige anti-trumpede pussy-potente huer.

Faktisk har jeg syet et par ekstra…

Onsdag d. 8.marts kl. 14-17  sidder Helger og datter inde i kjolesalonen (Læderstræde 5, 1201 Kbh K.) og sludrer om kvindekampen og kvindesagen. De første ti, der kommer forbi på vej ud til diverse 8. martsarrangementer, kan få en mor/datter-kvindekrammer og en Ecouture Pussyhue lige på hovedet ganske gratis!

Og så er det ellers på gaden og vise vores sympati for kvindesagen

For potente pussyhuer til trods er kvindekamp ikke for sjov. Vi skal huske at værne om det, vi har, og bruge vores stemme der, hvor vi kan, til at hjælpe vores medsøstre rundt om i verden. Alle dem, som virkelig kæmper… Dem, som stadig ikke har stemmeret. Og dem, der får bank derhjemme og knokler for vildt på arbejdet og får ALT for lidt løn! Hver tredje kvinde i verden har været udsat for fysisk eller sexuel vold fra deres partner! 70% af verdens fattigste er kvinder. Kvinder klarer to tredjedele af verdens arbejdstimer, men tjener kun 10% af den løn, der udbetales. Og to tredjedele af verdens analfabeter er kvinder.

Så der ER altså god grund til at fokusere særligt på kvinders rettigheder, roller og muligheder, og dem, der er stærke nok, har pligt til at tale deres sag, som ikke selv kan! Vi skal huske på, hvor porøst det hele er. Det tager meget kortere tid at rive noget ned end at bygge det op!

The Gulabi gang kvindernes kampdag
Prøv lige at se på de her SUPERcool, seje, smukke, lyserøde, feminine kvinder! Gulabi gang. De har jo hele tiden vidst, at pink is the new strong!


Og så er der det med tøjindustrien

Beklædningsindustrien beskæftiger i Danmark 10.000 og på verdensplan 75 millioner mennesker.

Ja, fedt! Men hører det ikke hjemme i en anden blogpost, hvad har det med ligestilling og kvindernes kampdag at gøre,  Johanne? Jo, en hel del, faktisk, med udgangspunkt det hårde faktum, at 75% af arbejderne på verdensplan i mode- og tekstilbranchen er kvinder, og at utrolig mange af dem arbejder under umenneskelige forhold. Til gengæld får de næsten ikke noget for det.

For de fleste af disse kvinder betyder jobbet overlevelse og håb om en bedre tilværelse. Derfor giver det sig selv, at der skal være sikre arbejdsforhold og juridisk sikkerhed. Men det er der jo som bekendt ikke. Hvorfor?

Fordi den globale tøj- og tekstilindustri er totalt uafhængig af geografi. Tøjfirmaerne flytter produktionen rundt efter behov, og det skaber en situation, hvor tøjproducerende lande kæmper mod hinanden for at tiltrække arbejdspladser. Dette er blevet kaldt et kapløb mod bunden, fordi man ikke konkurrerer om, hvem der kan producere det bedste, men det billigste  med færrest forhindringer og begrænsninger. Begrænsninger? Ja, altså ting som sikkerhed på arbejdspladsen, løn under barsel, mindsteløn, sågar betaling for strøm og vand. Så hvis tøjet produceres uden den slags begrænsninger, koster det dyrt for arbejderne, men det giver en bedre fortjeneste til producenten – og billigere tøj til forbrugerne… Altså os.

Hvis vi mødte disse arbejdere ansigt til ansigt, ville vi aldrig kunne bære, at det er sandheden, så vi lukker øjne og ører og undgår at tænke på, at der sidder kvinder og producerer det tøj, som du og jeg bruger, under umenneskelige forhold. “Det er moderne slaveri”, og vi hjælper med at holde hjulene i gang, forureningen kørende og kvinderne fast med vores forbrug

 

Som designer har jeg selvsagt et stort ansvar, men det har du også. Vi har alle et ansvar! Så her er faktisk et sted, hvor enhver købedygtig, vestlig kvinde kan gøre en forskel! Det kræver hårdt arbejde og omtanke at mindske de miljømæssige og menneskelige fodspor, som modeindustrien afsætter, men vi kan gøre det sammen. Der skal opnås lige rettigheder for kvinder for at sikre en bæredygtig fremtid…

Og for at slutte cirklen der – ved miljøet og en bæredygtig fremtid. Ja tak  Mr. præsident – det vil vi gerne have√   For det kan jo være DØD ligemeget med ALLE vores kampe, hvis der alligevel ikke er nogen fru moderjodkuglesen at bo på mere!

 

Så i anledning af kvindernes kampdag vil jeg atter bruge min stemme til at ønske alle mine medsøstre mulighed for større hensigt, opsigt og udsigt – kom nu, for f…. We Can Do It!

Kærlig hilsen Johanne Helger Lund

Slået op d.

Ecouture får nye tøjstørrelser

Dengang vores mormødre og farmødre var unge, var der ikke noget, der hed tøjstørrelse. Man gik ind til en skrædder, når man trængte til nyt tøj, og så fik man syet tøjet efter mål. Eller også syede man det selv eller fik nogen i familien til at gøre det. Men så kom masseproduktionen. Og med den blev der opfundet tøjstørrelser. Pludselig blev ens krop sat i kasser efter centimetermål, og man har siden skullet tage stilling til, hvilken (tøj)størrelse man bruger – eller er.

Som du måske har bemærket, har Ecouture valgt at droppe disse meget hierarkiske tøjstørrelser, som kom til verden sammen med masseproduktionen. Vi har valgt at introducere nogle lidt anderledes størrelsesmærkater end dem, du finder hos de andre tøjbrands. Og det er der en rigtig god grund til.

De hierarkiske tøjstørrelser påvirker vores blik på kroppen

Ecouture vil gøre op med de nuværende tøjstørrelsers hierarkiske logik, hvor man går fra små til store størrelser med den indbyggede, værdiorienterede præmis, at en lille størrelse er bedre end en stor. Heri ligger også et lille oprør mod modebranchens meget ensidige repræsentation af bestemte kropstyper i medierne. Videnskabelige undersøgelser har utallige gange vist, at det smitter af på forbrugernes bedømmelse af egen krop. Og det er altså forbrugere i alle aldre.

Blandt vores egne skønne kunder synes der også at være en mere eller mindre ubevidst idealisering af mindre frem for større kroppe. Det afslører en antropologisk undersøgelse fra 2015. Undersøgelsen viste, at mange af vores kunder oplever det som værende negativt, når de skal bruge en højere størrelse, end de plejer. I nogle tilfælde kan sådan en situation føre til, at et køb helt bliver droppet.  Denne tendens, synes vi, er meget kedelig. For det er jo bare tal og bogstaver, som nogle personer engang har fundet på. Og de forskellige tøjbrands syr jo alligevel efter vidt forskellige mål og kropsfaconer, så man kan ikke engang rigtigt sammenligne tøjstørrelser brands imellem.

De værste af de hierarkiske tøjstørrelser er betegnelser som Small, Medium, Large og Ekstra Large. Disse lægger op til en oplevelse af at være “lille”, “medium”, “stor” og “ekstra stor”. Bare fordi det lige er den mærkat, der er sat i tøjet. Øh… hvem har bestemt, at lige præcis de mål skal beskrive, om man er lille eller stor? Lille eller stor i forhold til hvad og hvem?

tøjstørrelser og mål
Vi  oplever, at nogle bestiller den størrelse, de tror, de bruger – eller måske gerne ville bruge – helt uden at tjekke målene. Så vi håber blandt andet på, at de splinternye navne medvirker til, at man rent faktisk måler efter, inden man bestiller sit tøj på Ecoutures webshop. På den måde slipper du for at bestille tøj i en forkert størrelse, og vi kan spare miljøet for en masse unødvendig senden frem og tilbage.

Velkommen til vores nye tøjstørrelser

Nu hopper Ecouture af vognen og går vores egne veje. Det er også det, vi er bedst til. Derfor finder du hverken hierarkiske tøjstørrelser som 38, 40 og 42 eller M, L og XL hos Ecouture fremover. I stedet håber vi, at du vil byde vores nye størrelser hjerteligt velkommen.

De forskellige målintervaller i målskemaet har vi givet følgende betegnelser: Gorgeous, Marvelous, Beautiful, Fantastic, Lovely og Amazing. Alle positivt ladede ord; fordi alle kroppe er smukke.

Det nye målskema vil være at finde på alle vores nye produktsider. Således kan du nemt selv måle efter, hvilken størrelse der passer bedst til lige præcis dine mål. Husk, at der kan være forskel på målene, alt efter hvilken model, du kigger på. Hvis du er i tvivl om, hvilken størrelse du skal vælge, kan du altid skrive til os, og så guider vi dig.  Læs mere om, hvordan du måler dig selv her.

Ecouture dropper hierarkiske størrelser
Der er allerede flere af vores fantastiske kvinder, som har givet udtryk for, at de er vilde med de nye størrelser – både på de sociale medier og i vores showroom. Du er mere end velkommen til at dele billeder som disse på Instagram og Facebook. Så kan vi måske starte en debat!? Tak til Heidi og Helle for lån af billederne.

NB: Dette betyder ikke, at vi laver flere størrelser, end vi plejer

Vi bliver nemlig meget ofte spurgt, om ikke vi vil lave endnu flere størrelser. Både mindre og større. Det bliver dog ikke tilfældet, da det rent teknisk ikke er samme produktion, styles og mønstre, som vi skal arbejde med. Det vil kræve hele linjer for sig selv. Så det at spænde over flere størrelser, end vi gør nu, kan vores lille firma desværre endnu ikke bære. Men det er bestemt noget, vi vil kigge på, når vi har vokset os endnu større.

Undersøgelsen, som dette tiltag udspringer af, er lavet af vores spindoctrice Helene Liliendahl som en del af hendes specialeafhandling ved Københavns Universitet. Hvis du er interesseret i at vide mere, kan du skrive til hende på helene@ecouture.dk.

Kærlig hilsen Johanne Helger Lund og Helene Liliendahl

Slået op d.

Nyt samarbejde med en af Danmarks sejeste systuer

Hos Ecouture er vi meget stolte af, at vi har indgået et samarbejde med den helt fantastiske systue CanAlt Redesign, som ligger i Nykøbing Sjælland. Hos CanAlt arbejder de for at skabe en positiv udvikling for både miljøet og deres ansatte, og det passer jo som hånd i handske med Ecoutures grundværdier. Så dem vil vi rigtig gerne lege med!

CanAlt Redesign tager socialt og bæredygtigt ansvar

Hos CanAlt Redesign tages der hensyn til de ansattes sproglige, fysiske og psykiske udfordringer. På lønningslisten er blandt andet flygtninge fra Syrien og praktikanter i jobprøvning, som har forskellige behov, der skal tages hensyn til. I fællesskab supplerer de hinandens kompetencer, så de sammen giver aflagte tekstiler nyt liv i form af tøj og accessories.

social ansvarlig dansk systue
Fotograf: Rasmos Degnbol. På billedet: Naze.

Vi er så heldige, at de også har tid til at sy lidt for Ecouture i ny og næ

Senest har de syet to omgange af vores skønne, sorte silkeskørter. Eller det vil sige, at det har Majed. Majed er professionel skrædder fra Syrien. Han har haft sin egen virksomhed i Syrien, i Libanon (da han flygtede dertil) og senere Egypten, hvor han var chef for en stor tekstilproduktion med over 100 ansatte! Så han må siges at være en mand, der kan sit kram! Han fungerer også som sparringsparter for virksomhedens ejer Mette – selvfølgelig med henblik på design- og skrædderopgaver, men også i forhold til de udviklingsmæssige perspektiver for virksomheden.

dansk systue bæredygtig tøj
Fotograf (billede th.): Rasmos Degnbol. På billederne: Majed. Majed er bådflygtning fra Syrien. Sammen med sin kone og tre børn begav han sig for ca. to år siden på vej til Danmark. Efter ophold i et asylcenter i Jylland bor han nu med sin familie i Odsherred og arbejder for CanAlt Redesign.

Vi har også nogle Re-design projekter i ærmet. Og glæder os til at se, hvad samarbejdet med Mette, Majed og resten af teamet bringer med sig!

Johanne har selvfølgelig været på besøg på systuen for at sætte nye spændende projekter i gang…

Læs mere om CanAlt Redesign på deres hjemmeside her.

Slået op d.

Winter is coming… Hold dig varm i feminine frakker

Ecoutures feminine frakker varmer dejligt

Selvom klimaet bliver varmere og varmere, er det “heldigvis” stadig iskoldt heroppe højt mod nord!

Men hvem har ikke altid haft sit hyr med at finde en flot vinterfrakke, der både sidder smukt og er varm nok – ja, ikke også? Det er derfor, vi har sat os for at designe flotte, glade frakker og jakker med både farver, facon og et feminint touch. Vi laver nye versioner hvert år, hvor du kan være med til at bestemme lidt om farver og design via vores Design by Order-koncept. Så tilmeld dig vores nyhedsbrev her, hvis du vil følge med…

Her lancerer vi en række af Ecoutures efterårs- og vinterimagebilleder. Skudt rundt omkring i den måske nok ganske rå, men dog fantastisk smukke, danske natur. Med en venlig tanke til vores allesammens skønne moder jordkuglesen.

Rød Isolde vinterfrakke – lyser op en søndag efterårsformiddag i Kongens Have.
Sort Frida vinterfrakke med farverige blomster – en smuk weekendtur ved vestkysten. OBS: Frida-frakken er selvfølgelig opkaldt efter Frida Kahlo.

Johanne som “Snigmoren”
Johanne i en sort Isabella vinterfrakke – en smuk, barsk tur langs vandet i Svaneke på Bornholm.

 

Feminine frakker med facon

Vores vinterfrakker er dejlig varme. De er syet i økologisk bomuld og isoleret med Thinsulate®. Thinsulate er ikke økologisk, men vi har alligevel valgt at bruge materialet på grund af dets fremragende isoleringsevne. Du kan holde varmen ned til ca. -10°C med et tyndt lag isolering, også selvom frakken stadig har en fin, feminin facon. Det er jo ikke særlig bæredygtigt at producere en vinterjakke, som ikke er varm. Så ja! Her er et kompromis, hvor vi gik så langt, vi kunne, i vores ø-korstog.

Frakkerne kan sagtens tåle en del både vand og sne pga. Thinsulate-isoleringen, men det er hverken en skisportsfrakke eller en regnfrakke. Frakkerne er tænkt til hverdagsbrug og kan benyttes hele vinterhalvåret.

Hvis du er interesseret i vores frakker, kan du læse mere og bestille dem her.

Fotograf: Peter Mark
Designer/model: Johanne Helger Lund