Slået op d.

Ecouture Blog

Kære læser,

Her på Ecoutures blog samler vi alskens herligheder og nyheder om Ecouture og Johannes arbejde som designer – fra kjoledesign, miljø og holdning til kostumer og nogle gange bare noget om livet som miljøbevidst designer i København.

Du kan altid komme videre til Ecoutures webshop  via topmenuen.

God læselyst!

Designer kjoler og økologisk tøj

Designer og stifter af Ecouture: Johanne Helger Lund tegner på taget. Foto: Pernille Kaalund

GemGem

Slået op d.

Et gensyn med Barcelona. Byen hvor jeg finder inspiration

Et dejligt gensyn med Barcelona

Jeg er netop hjemvendt fra et fedt trip down the memory lane…

Jeg besøgte “min” gamle by Barcelona! Hvor jeg for præcis 20 år siden flyttede til for at studere design og afslutte min uddannelse. Jeg blev først uddannet tilskærer hjemme i København og blev senere designer i Barcelona. At komme tilbage var lidt ligesom at møde en god, gammel ven. Man begynder lige nøjagtig der, hvor man slap. Får opfrisket minder, der lå hengemt på samme harddisk som sproget. Og det ligger der stadig alt sammen til ens store overraskelse.

Havde pakket en masse lækre, bæredygtige sager til turen, og selvfølgelig skulle jeg også lufte min røde Barcelona-kjole; et spansk/dansk design, der netop er opkaldt efter den skønne, farverige by.

Jeg elsker at designe og kreere tøj, især kjoler, jeg kan slet ikke lade være…

Det har helt sikkert været til stor inspiration for mig, at jeg som datter af skuespillerinde Anne Marie Helger og musiker Carsten Lunder er vokset op i et meget kreativt miljø med scenekunst og teaterliv overalt omkring mig. Især fordi min mor har de vilde kostumer, som hun har, skabt efter mottoet ”Det kan ALDRIG bliver for meget”. Det er nok også derfor, jeg er så fascineret af den franske haute-couture idé, hvor more is more!

Jeg ligner min mor på ekstremt mange punkter, både med hensyn til udseende, humor og holdninger. Vi har begge noget med kjoler, farver, boheme, blomster og flæser i gamle, historiske silhuetter. Dog, er mit design og min stil måske nok lidt mere klassisk og enkel, mens hendes er meget lag på lag og mere hippie-kostumepræget.

Men man behøver vist ikke kigge ret godt efter i sømmene, før man kan se, at Barcelona også har inspireret mig en hel del 😉

Birgitte Hjort Sørensen i vores Carmen-kjole og Anne Marie Helger i kostume, kreeret til filmen Fanny Farveløs

På med den vandbaserede neglelak i flyveren

Til turen havde jeg selvfølgelig også pakket nogle af mine yndlings- og vandbaserede Acquarella neglelakker, som kan købes på Ecoutures webshop. De er fri for farlig kemi og er vejen frem, hvis man helt vil undgå den brandfarlige, kemiske cocktail, når man lakerer neglene. Og så lugter de overhovedet ikke. De holder, hvad de lover, skal jeg lige love for! Så jeg turde godt testbruge en af dem i flyet! Det gik over al forventning – jeg er kæmpe fan! Se også: Neglelak-skaan-din-krop-for-farlig-kemi.

Til gengæld får jeg så skrækkelig dårlig samvittighed overfor moderjordkuglesen, hver gang jeg flyver, at jeg kan få hovedpine af det i stedet for af den grimme neglelaklugt, som jeg slap for.  Undskyld!

Ryk tilbage til start – og De indkasserer IKKE 4.000 kr!

 

 Kærlig hilsen Johanne

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

Slået op d.

Ecouture har gæstet Grøn Snak. Lyt med og bliv klogere

I august var Ecouture på besøg hos GreenSpeak til en snak om bæredygtig mode og bevæggrundene for, at vi nægter at gå på kompromis med arbejdsforhold og miljøet, når vi laver tøj. Det kom der et vildt hyggeligt podcast-afsnit ud af, som er underholdende og informativt på en og samme tid. Lyt med og bliv klogere på tøjindustiens miljøpåvirkning og kom med bag kulisserne på Ecoutures arbejde med bæredygtig og social ansvarlig tøjproduktion.

Du kan lytte til podcasten Grøn Snak på YouTube, hvor du også får billeder med, samt i iTunes og andre podcast apps.

Skift til GreenSpeak med Ecouture

Ecouture er ambassadøser for Danmark velgørende teleselskab GreenSpeak. Det betyder, at hver gang en af vores kunder opretter et abonnement hos dem via vores side, får vi 100 kr. af GreenSpeak, som vi kan give videre.

Vi har valgt, at pengene skal bruges på julegratialer til de dygtige medarbejdere på systuen i Bulgarien. For selvom det er en systue med ordentlige forhold, vi kan stå inde for, er det en af de lavest lønnede brancher i verden. Så vi er sikre på, at pengene falder på et tørt sted omkring juletid for både de ansatte og deres familier. Læs mere om systuen.

Interesseret? Skift via vores link

Du kan se alle GreenSpeaks abonnementer og skifte over med Ecouture allerede i dag, når du opretter dig via dette link:  Se abonnementer og abonnér via Ecouture.

Slået op d.

Nyhed: Nu kan du sortere i Ecoutures størrelser

På opfordring af mange af jer skønne kunder, har vi nu gjort det muligt at sortere i størrelser og farver på Ecoutures webshop. Og vi forstår rigtig godt behovet og efterspørgslen. For der er da ikke noget værre end at forelske sig i en kjole for derefter at finde ud af, at den ikke er på lager i den størrelse, man skal bruge.

På computeren kan du sortere i størrelserne i menuen til venstre. På mobilen skal du ned i bunden af hver produktkategori for at finde sorteringsfunktionen. Du er meget velkommen til at sende os feedback, hvis der er noget, du studser over. Skriv til shop@ecouture.dk

Find den rette størrelse i vores størrelsesguide

Hvis du er i tvivl om, hvilken størrelse du skal bruge hos os, kan du orientere dig i vores størrelsesguide. Men husk altid at dobbelttjekke de specifikke mål for hver model. Hvis du ikke har hørt om vores lidt specielle størrelsesnavne før, kan du læse vores blogindlæg om historien bag Ecoutures størrelser her.

Vi håber, du bliver glad for den nye funktion.

Slået op d.

Nylonstrømpens historie: Derfor skal strømpebukser være bæredygtige

Alle, der har set Matador, husker scenen fra seriens sidste afsnit, hvor forretningsmanden Mads Skjern tilbyder iværksætteren Agnes Jensen et job i sit tøjfirma. Agnes tøver, da hun selv har opbygget sin egen lille virksomhed, hvor byens damer får opmasket deres strømper. Mads tilbyder derfor at overtage hendes virksomhed og hendes ansatte – så længe der er behov for opmaskning af strømper, naturligvis, indskyder han. “Maskerne render jo hele tiden”, siger Agnes. Men til den bemærkning har Mads et modsvar:

“I Amerika fremstiller de allerede strømper så billige, at folk smider dem væk og køber nye. Reparationer og den slags er måske aktuelt nu, men ikke i fremtiden.”

Spoiler alert: Han fik ret!

Foto: DR – Agnes Jensen opmasker strømper.

40’ernes vidunderopfindelse er ikke så vidunderlig mere

De billige strømper, som Mads Skjern henviser til, er selvfølgelig nylonstrømper. Nylon er en 100% kemisk fremstillet, syntetisk fiber, som blev opfundet i 1938 af den amerikanske kemikoncern Du Pont. I 40’erne blev nylon gjort tilgængelig for de kvindelige forbrugere i form af nylonstrømper. Før opfindelsen af nylon havde kvinder to materialer at vælge imellem, når de skulle købe strømper: Silke, der var dyrt og sart, og rayon, der ålede og var et billigt og dårligt kunststoffer. Så der er ikke noget at sige til, at nylonstrømper blev en kæmpesucces.

Som udgangspunkt kan man sige, at nylon var en rigtig god opfindelse, idet nylonstrømperne, dengang de kom på markedet, var meget mere slidstærke end 30’ernes silke og rayon. Nylonstrømper havde altså en længere levetid. På grund af deres høje kvalitet blev de rent faktisk også solgt til samme pris som deres forgængere i starten. Men så blev de hurtigt billigere, hvorfor den høje kvalitet desværre ikke afspejles i størstedelen af nutidens nylonstrømpebukser. De fleste strømpebukser er lavet af nylon i dag, og ud over at de er meget skadelige for miljøet, både når de produceres, og når de kasseres af forbrugeren, så bliver de også lavet i en så ringe kvalitet, at de nærmest går i stykker, før man når at tage dem på. Hvad og hvem er det nu godt for?

Derfor skal du købe bæredygtige strømpebukser

I dag bliver der produceret ca. to milliarder par strømpebukser hvert år! De bliver som regel kun brugt et par gange, før de går i stykker og ender i skraldespanden. For de er ikke lige sådan til at reparere, og det kan jo heller ikke betale sig, når de er så billige, som de er (som den gode forretningsmand Mads Skjern pointerede i 1947). Dette, og den generelle brug og smid ud-kultur, er med til at gøre tekstilindustrien til en af de mest forurenende industrier i verden. Naturen og verdenshavene oversvømmes bogstaveligt talt af billige, ikke-nedbrydelige tekstiler.

Heldigvis findes der et enkelt firma (og der kommer forhåbentlig flere til), som har tænkt sig at rydde op efter den forurenende nylonstrømpeindustri og producere nylonstrømpebukser af høj og holdbar kvalitet. Swedish Stockings producerer bæredygtige strømpebukser, der laves af genanvendt nylon. De produceres i Italien på en fabrik, der er ledende inden for kvalitet, design og bæredygtighed. En stor del af fabrikken drives af strøm fra solceller, vandet i produktionen renses og sendes retur i naturen som helt rent vand, og der føres streng kontrol med de farver, der bruges i indfarvningsprocesserne. Dét kalder vi et ordentligt firma, og derfor kan du selvfølgelig købe Swedish Stockings på Ecoutures webshop.

Bæredygtige strømpebukser
Swedish Stocking laver bæredygtige strømpebukser, der har en lang levetid, og de er helt fantastiske at have på.

Recycling Club – vær med til at lukke cirklen

Swedish Stockings har gjort det til deres mission at rydde op efter strømpebukseindustien og samtidig producere holdbare kvalitetsstrømpebukser. Derfor indsamler de nylonstrømpebukser til genanvendelse, så de ikke ender i naturen, men bliver brugt til nye produktioner af forskellig produkter (teknologien tillader endnu ikke, at de kan blive genbrugt til strømpebukser).

Ønsker du at genbruge dine gamle, brugte nylonstrømpebukser i stedet for at smide dem ud? Så send dem til Ecouture. Vi har nemlig besluttet at samle dem ind for Swedish Stockings her i Danmark og er glade for på den måde at kunne støtte op om deres Recycling Club – for at lukke cirklen. ♻️

På forhånd tak for, at du er med til at rydde op! Se Ecoutures adresse her.

GemGem

Slået op d.

Miljømærkninger i tøj: Disse 4 skal du kende

I Danmark er vi efterhånden blevet ganske fortrolige med de forskellige økologi- og miljømærkninger inden for fødevarer. Vi bruger det røde Ø til at navigere os frem til sunde dagligvarer, der ikke skader vores krop og forurener naturen. Men vidste du, at det mindst er lige så vigtigt, at du vælger tøj, lavet af tekstiler med de rigtige miljømærkninger?

Tøj og tekstiler, der er produceret med skrappe kemikalier, er nemlig ekstremt skadelige for miljøet, tekstilarbejderne og din og din families sundhed. Og der er god grund til selv at tjekke op på de forskellige miljømærkninger i tøj, inden du svinger dankortet, for der er slet ikke samme statslige kontrol med tekstilvarer, som der er med fødevarer. Du risikerer altså at bære rundt på store mængder farlig kemi, der er i direkte kontakt med din hud hele dagen. ØV!

Fire miljømærkninger i tøj, du kan pejle efter

Hos Ecouture vil vi selvfølgelig helst have, at du bare køber alt dit tøj hos os. Vi har styr på vores materialer og går altid efter økologiske tekstiler med høje standarder. Men det kan jo ske, at du en gang imellem bevæger dig ud i andre tøjbutikker, og hvad så?

For at blive klogere på emnet og hjælpe vores kunder har vi bedt vores lokale stofpusher, Hanne fra Vivatex, om at lave en liste over mærkninger, der bruges i Danmark, og rangere dem efter, hvor miljøvenlige de er. Hanne har 20 års erfaring i at forhandle og producere miljøvenlige tekstiler, så vi føler os helt trygge i hendes hænder! Og ud fra Hannes liste har vi her lavet en lille guide til, hvilke miljømærkninger du skal gå efter. Mærkningerne er rangeret således, at de mest miljøvenlige kommer først.

1. GOTS – det globale miljømærke og mærket med de højeste standarder

GOTS er det bedste miljømærke, der findes lige nu. Ud over, at det er det miljømærke, der har de højeste standarder inden for både miljø og social ansvarlighed, er GOTS’ styrke, at det virker globalt. Det giver nemlig rigtig god mening med en international certificering, da tekstiler og tøj som regel krydser mange landegrænser, før de ender som færdig vare i en tøjbutik i Danmark, så med et internationalt mærke kan produktionen kontrolleres i alle led og lande.

Fakta om GOTS’ stadarder for tekstiler og tøj:

  • 70% af fibrene skal være økologiske (95%, hvis de bærer navnet ‘organic’)
  • Alle kemikalier, der er brugt i alle led af produktionen, skal leve op til meget høje miljømæssige kriterier
  • Vandforbruget skal leve op til høje kriterier
  • Indpakning af tekstilerne må ikke indeholde PVC, og papir, pap, hangtags osv. skal genbruges eller have særlige certificeringer
  • Alle virksomheder, der har været indblandet i produktionen, skal leve op til sociale kriterier fra International Labour Organisation (ILO)

2. Svanemærket – det nordiske miljømærke

Du er helt sikkert stødt på Svanemærket, når du skal købe husholdnings- og plejeprodukter. Men den grønne svane findes faktisk også som miljømærkning i tøj og tekstiler.

Hvis du finder et stykke tøj eller tekstil med Svanemærket, kan du ikke regne med, at tøjet er økologisk. Svanemærket viser blot, at varen er blandt de mindst miljøbelastende inden for den pågældende varegruppe. Det faktum, at reglerne fastlægges sådan, at højst 1/3 af varerne på det nordiske marked kan opfylde dem, er efter Hannes mening Svanemærkets store svaghed. Det betyder nemlig, at varerne ikke nødvendigvis er særligt miljøvenlige, men blot, at de er blandt de mindst miljøbelastende produkter på markedet lige nu.

Fakta om Svanemærkets standarder for tekstiler og tøj:

  • Krav til mange forskellige typer fibre, således at kun de mest miljøvenlige kan bruges
  • Naturfibre som hør eller bomuld skal være en vis procentdel økologisk og/eller være dyrket med pesticider, der er tilladt af EU regulationen 1107/2009
  • Strenge krav til samtlige kemikalier, som anvendes i produktionen
  • Krav til spildevandet fra bl.a. farverier
  • Det færdige produkt skal være mindst lige så godt som andre lignende produkter
  • Frivillig ordning, hvor producenten betaler gebyr for retten til at bruge mærket.

3. Blomsten – EU’s miljømærke

Miljømærkeordningen Blomsten minder meget om Svanen. Men hvor Svanemærket kun favner de produkter, der hører til de mindst belastende for miljø og sundhed i Norden, afdækker Blomsten alle produkter på markedet i EU. Til gengæld har Blomsten højere krav til økologi end Svanen. Så hvis man udelukkende bedømmer mærkerne ud fra hvor høje krav, der stilles til økologi, vil Blomsten indtage en andenplads i stedet for Svanen.

Fakta om Blomstens standarder for tekstiler og tøj:

  • Krav til mange forskellige typer fibre, således at kun de mest miljøvenlige kan bruges
  • Strenge krav til samtlige kemikalier, som anvendes i produktionen
  • Krav til spildevandet fra bl.a. farverier
  • Det færdige produkt skal være mindst lige så godt som andre lignende produkter
  • Frivillig ordning, hvor producenter betaler gebyr for retten til at bruge mærket

4. Oeko-Tex – udelukkende sundhed og skal ikke forveksles med økologi

Mange tror fejlagtigt, at Oeko-Tex-mærket er økologisk. Det er ikke tilfældet. Tekstiler og tøj med en Oeko-Tex-certificering er dyrket helt konventionelt og til slut testet for en mindre del af de hundreder af kemikalier, der anvendes i dyrkning og forarbejdning af tekstiler. Oeko-Tex garanterer derfor kun, at indholdet af udvalgte kemikalier er under en given grænseværdi.

Fakta om Oeko-Tex’s standarder for tekstiler og tøj:

  • Testet for allergifremkaldende farvestoffer eller farvestoffer, der kan afgive kræftfremkaldende stoffer
  • Testet for rester af pesticider og klorede fenoler
  • Testet for afgivelse af tungmetaller ved svedkontakt
  • Uden formaldehyd eller formaldehyd under grænseværdien
  • Har en pH-værdi tæt på hudens egen

Hvad skal jeg gøre, når der ikke er et miljømærke på tøjet?

Det er faktisk sjældent, at du vil finde tøj, der har miljømærker i nakken (lige på nær babytøj). Ecoutures tøj er heller ikke forsynet med miljømærkninger på trods af vores høje miljøstandarder. Det skyldes, at det er en meget kompliceret proces at få certificeret de enkelte stykker tøj, der ofte kun produceres en enkelt eller to gange og består af mange forskellige tekstiler, knapper, lynlåse osv.

I stedet gør Ecouture meget ud af at informere vores kunder om, hvilke materialer vores forskellige designs er lavet af. Når du shopper på Ecoutures webshop, kan du derfor altid finde materialeinformation under hvert produkt. Du kan læse om de forskellige tekstiler, hvilke firmaer vi har købt dem fra, hvor i verden de er producereret, og hvilke mærkninger de har. På den måde forsøger vi at være så gennemsigtige som muligt og give dig indblik i, hvad det er, du putter på din krop.

Spørg ind til, hvilke tekstiler tøjet er lavet af

Skal du shoppe hos brands eller butikker, der ikke har egen certificering eller miljømærke, er Hannes bedste råd, at du altid tager stilling til, om du stoler på dem, du køber dit tøj af. Er der sparsom information om tekstilerne, skal du ikke holde dig tilbage med at stille opklarende spørgsmål. Spørg ind til, hvilke materialer tøjet er lavet af, og om tekstilerne har nogle af de ovenstående miljømærkninger. Dette kan også have en positiv effekt på butikken, idet du gør opmærksom på, at der er efterspørgsel på miljøvenligt tøj blandt deres kunder. Koster en bluse 100 kr., kan du godt regne med, at den er fyldt med skrappe kemikalier og lavet under kummerlige forhold for tekstilarbejderne. Sundhed, miljø og etik hænger meget ofte sammen med prisen på tøjet.

Køb ALDRIG bomuld, der ikke er økologisk!

I Hannes øjne er ikke-økologisk bomuld en af de allerstørste miljømæssige skurke, der findes. Dyrkningen af konventionel bomuld bruger ca. 25% af verdens samlede forbrug af pesticider og sprøjtemidler. Og de konventionelle bomuldsmarker udgør kun 2-3% af jordens dyrkede arealer! Så et rigtig godt sted at starte er at gå en stor bue uden om ikke-økologisk bomuld og kun købe tøj af økologisk bomuld (eller andre miljøvenlige tekstiler). I Danmark må producenterne, ifølge lovgivningen, kun skrive på deres varer, at de er lavet af økologisk bomuld, hvis det er sandt. Hvis du finder et stykke tøj, hvor det er angivet, at bomulden er økologisk (uden en af ovenstående mærkninger), kan du derfor i de fleste tilfælde stole på, at den er god nok, siger Hanne.

Tv.: Nyfarvede tekstiler bliver vasket på en fabrik i Indien. Th.: Spildevandsforurening fra tekstilindustrien i Kina.

Og hvad er så konsekvenserne af at købe tøj med skrappe kemikalier?

Det er et godt spørgsmål, svarer Hanne! Det, vi ved, er, at det både har konsekvenser for din sundhed, miljøet og tekstilarbejdernes helbred.

Din og din families sundhed: Skrappe kemikalier i tøj kan være kræftfremkaldende, hormonforstyrrende og være med til at udvikle allergi.

Miljøet og planeten: Skrappe kemikalier, brugt til produktion af tøj og tekstiler, forurener spildevand, jorden, havet, nærmiljøet og hele verdens økosystem (da de fleste kemikalier ender i havet).

Tekstilarbejdernes helbred: De mennesker, der er med til at lave vores tøj, risikerer at få kræft, blive udsat hormonforstyrrende kemikalier, få allergi, blive syge og i værste fald dø som følge af deres arbejde i tøj- og tekstilbranchen.

Støt de grønne virksomheder, når du skal ud og shoppe

Hvis du mangler inspiration til, hvor du finder bæredygtige og grønne tøjvirksomheder, der sælger tøj af tekstiler med de rigtige miljømærkninger, er hjemmesiden GoGreen Danmark et godt sted at starte. Her finder du vej til Danmarks bæredygtige butikker og webshops. Du kan også hente et af deres fysiske bykort over grønne virksomheder i København i Ecoutures showroom.

Mærkningsordninger til tekstiler udvikler sig løbende. Hvis du gerne vil følge med i udviklingen anbefaler Hanne, at du af og til tjekker op på mærkernes hjemmesider. I EU findes der miljømærkninger i tøj, som vi ikke ser så tit i Norden, f.eks tyske mærkninger som IVN Better, IVN  Best og kbA. Måske er der kommet nye mærker til Danmark om få år – og så opdaterer vi selvfølgelig med en ny, spændende artikel.

Slået op d.

Hvordan opstod ideen med de nye størrelser?

I juli måned kan du læse et lille Interview med Ecoutures designer i magasinet Liv.

 Foto: Thomas Dahl   –   Stylist: Yunah Rädecker
 Det er aldrig helt til at kende sine egne ord, når der er blevet redigeret og skåret ned. Så her på vores blog bringer vi Johannes ufiltrerede version af historien – og så kan du jo selv sammenligne, hvis du vil.

Hvordan opstod ideen med at droppe small, medium og large?

Blandt andet fra prøverummet. Jeg har prøvet tøj på RIGTIG mange kvinder og skuespillerinder, gennem mange år, via mit arbejde som designer og kostumier. Og kan se, at den feedback kvinder giver sig selv, er meget negativ! Som oftest er det et helt andet ærgerligt spejlbillede de selv ser – end det vi andre ser. Jeg kan blive ret forbløffet over, hvad kvinder tænker om sig selv, og det er vel og mærker helt almindelige, smukke og skønne kvinder. Så formålet med Ecoutures nye størrelses-betegnelser, er at tale til kvinder, som de skulle se sig selv! Nemlig som: Amazing, Beautiful, Marvelous, Lovely, Fantastic og Gorgeous. Alle positive ord, fordi alle vores kroppe er smukke.
De standart størrelsessystemer, der blev født med industrialiseringens masseproduktion. var oprindelig tænkt til at vejlede forbrugeren. Men den ”hjælp” er alligevel for længst ødelagt. En størrelse 38 er nemlig ikke mere den samme brands imellem. Og vi forventer heller ikke, at størrelserne er ens. Så der kunne jo ligeså godt stemples noget sødt i nakken på én, som man bliver glad for. Og jeg mener det er tid til at gøre op med størrelsestyraniet. Især den skala der hedder Small, Medium, Large, Extra Large. Da det selvfølgelig smitter af på kvinders vurdering af deres egen krop.
 
Den anden lille krølle er, vi håber, med de nye navne, at kunne forvirre vores kunder lidt – Nok til at få dem til ren faktisk at måle sig selv, så de ikke ender med at bestille en forkert størrelse. For hvis vi kan sende færre varer forgæves, ville det bestemt også være en stor gevinst! Både for os, kunden og miljøet.

 

Hvornår klimapjækker du?

1. Jeg vil helst ikke pjække. Men selv om jeg skaber miljøvenligt tøj, vil produktion altid sætte et klimaaftryk. Der har du allerede et kæmpe ”pjæk” Surstainable & fashion er to modsigende ord. Så jeg er i et kæmpe stort dilemma mellem at være producent og klima aktivist! Derfor skal jeg vælge mit fokus med omhu. Og jeg vægter, hvad der er bedst for moder jordkuglesen, aller højest! For hvis vi ikke har et sted at bo, kan alle andre kampe jo være lige meget.
 
2. Køber stort set kun økologisk, men især fordi jeg gerne vil støtte de firmaer der arbejder for et bedre miljø. Derhjemme går jeg ikke særligt op i, om jeg bruger en gammel giftig neglelak, for jeg anser nemlig allerede mig selv som en byrotte – så det er ikke på grund af min egen sundhed jeg er miljøfreak.
 
3. Jeg køber også virkelig meget genbrug, og der tænker mere på stil, udseende og pris ikke mindst. Nåja – men bæredygtige aspekt er jo også rigtig fedt!
 
4. Jeg har virkelig dårlig samvittighed over, at vi spiser meget kød i min familie, så jeg arbejder lidt på, at vi måske kunne blive fleksitarer – og have flere kødfrie dage om ugen.
 
5. Sidst jeg fløj til Aalborg, havde jeg også vildt sort samvittighed, men så tænkte jeg på, at vi normalt altid kun cykler, og ingen bil har. Så jeg håber det udligner vores rejser.

Hvor i dit design kan man se, at du er din mors datter?

Jeg ligner min mor på ekstremt mange punkter, både fysisk, humor og i vores holdninger. Men jeg ved ikke, om man kan se det i mit design. Vi har begge noget med kjoler, farver, boheme, blomster og flæser i gamle, historiske silhuetter. Jeg synes dog, min stil er mere klassisk og enkel – mens hendes stil er meget lag på lag og mere hippie – kostumepræget end min.
Da jeg var helt ung, ville jeg gerne lægge lidt afstand til mine forældre, nok fordi jeg ikke selv havde fundet en identitet så tidligt. Jeg har bare altid lignet min mor så meget, at folk kom hen og spurgte, ‘er du ikke Anne Marie Helgers Datter?’ Så det kan jeg ikke løbe fra! Men nu er jeg heldigvis nået til en alder, hvor jeg bare brand stolt af min lille mor. Så det vil jeg heller ikke.

Hvor er du i livet lige nu?

Desværre der hvor jeg er meget ængstelig på vores børns vegne, i forhold til vores jord.
Jeg håber, vi kommer til at se tilbage på en klimarevolution. En revolution som jeg var med til. Måske var det kun en dråbe i havet, men jeg gjorde, hvad jeg kunne – Tænk hvis vi alle gjorde det! Helt ydmygt vil jeg gerne være med til at ændre hele tekstilbranchen radikalt. Heldigvis er jeg i den arbejdsdygtige alder, og selv om jeg er ængstelig, er jeg også midt i livet, med ærmerne smøget op! Vi er totalt i gang med at rette op… Og det er også vildt sjovt at være med til!

40+ er…?

Det er virkelig det bedste tidspunkt indtil videre. Jeg var lidt skeptisk, da jeg blev fyrre, men det er jo pragtfuldt og den sjoveste og rareste alder. Også i forhold til ens egen krop. Nu kan jeg se mig selv i spejlet, og nogle dage synes jeg faktisk, jeg er meget flot. Den accept er først sket nu. Det tænkte jeg ikke om mig selv, da jeg var i 20’erne, men når jeg ser billeder af mig selv fra dengang, så var jeg jo sindssygt flot. Det kunne jeg slet ikke se dengang. Nu er alderen ellers begyndt at sætte sine små spor, men det synes jeg er helt ok. Og jeg er meget gladere nu.

Slået op d.

Skift til Danmarks velgørende teleselskab med Ecouture

Lad dine penge gå til gode formål i stedet for høje direktørlønninger

Ecouture har netop rykket alle vores mobilabonnementer over til Danmarks velgørende teleselskab GreenSpeak. GreenSpeak skiller sig ud fra andre teleselskaber, idet alt overskud går til velgørende formål – og du er med til at bestemme hvilke. De har ingen aktionærer, der sluger indtægterne, ingen udgifter til reklamer og lige løn til alle medarbejdere samt lønloft for alle.

Allerede når du opretter dit abonnement, skal du vælge, hvilket formål du ønsker, at GreenSpeak skal donere 100 kr. til. Vi valgte selvfølgelig Verdens Skove, men du kan vælge imellem en hel række NGO’er og velgørenhedsprojekter som f.eks. Projekt Hjemløs, Dyreværnet og Afrika Kontakt.

Donér automatisk 100 kr. til vores systue i Bulgarien

GreenSpeak har spurgt os, om vi vil være ambassadøser for dem. Og det vil vi gerne! For det betyder, at hver gang en af vores kunder opretter et abonnement hos dem via vores link her på siden, får vi 100 kr. af GreenSpeak, som vi kan give videre (se linket længere nede i indlægget).

Vi har valgt, at pengene skal bruges på julegratialer til de dygtige medarbejdere på systuen i Bulgarien. For selvom det er en systue med ordentlige forhold, vi kan stå inde for, er det en af de lavest lønnede brancher i verden. Så vi er sikre på, at pengene falder på et tørt sted omkring juletid for både de ansatte og deres familier.

Pronto Moda er en lille, bulgarsk systue, som vi har samarbejdet med i flere år. De står for opsyning af alle vores jakker og frakker. Systuen er lille, men virkelig hyggelig, og ligger lige midt i centrum af byen Varna.

Interesseret? Skift via vores link

Du kan se alle GreenSpeaks abonnementer og skifte over med Ecouture allerede i dag, når du opretter dig via dette link:

Se abonnementer og abonnér via Ecouture

Husk, at du skal oprette abonnementet via ovenstående link, hvis du ønsker, at Ecouture skal få 100 kr. af GreenSpeak til systuen ud over de 100 kr., du selv vælger et godt formål til ved oprettelse. Green Speak sørger for at opsige dit gamle abonnement, når du stifter abonnement hos dem. Alt, hvad du skal gøre, er at vælge den pakke, der passer til dig, og indtaste dine oplysninger. Det tager max 10 minutter, og det skal kun gøres én gang!

Du kan læse meget mere om GreenSpeak her.

GemGem

GemGem

Slået op d.

Folkemøde 2017 – Kan modeindustrien blive bæredygtig?

Da jeg for en del måneder siden sad ved mit skrivebord en tilfældig grå hverdagsmorgen og åbnede min mailboks, tikkede der en invitation ind til at deltage i en debat på Folkemødet. Overskriften lød: Kan modeindustrien blive bæredygtig? Og hvem bærer ansvaret for en mere bæredygtig modeindustri: Er det forbrugeren, virksomheden eller en helt tredje?

Der fik jeg det ligesom dengang i skolen, når læreren spurgte om et eller andet, man godt kendte svaret på, med armen strakt helt oppe i luften. Her! Her – ta’ mig, ta’ mig… Det ved jeg nemlig godt! Så det vil jeg meget gerne svare på.

Derfor var jeg for første gang på Folkemødet i år

Har glædet mig stort! Både til glosuppe og til at bidrage på min egen kæphest i debatten.

Havde en rigtig fed oplevelse og er blevet ret så vild med Folkemødet! Selvom der helt klart også er en god portion #SeMig tendens at spore. Men mellem alle pingerne er der også en SUPERhyggelig, folkelig demokrati-festivals-stemning, sol, sommer, og så på min elskede ø ❤ (jeg har jo boet på Bornholm i syv år).

Jeg fik mig først en ordentlig én på glosupperen. Mødte Den Økologiske Produktionsskole, hvor jeg engang har været underviser i re-design. Faktisk var det netop der, jeg fik skaffet min første viden om, hvor grum tekstilindustien er på miljøfronten. Det var mit eget “point of no return”. For når man først har den viden, så fanger bordet.Se lige et fint politisk optog, de har stablet på benene. Wauw – pivstolt blev jeg på deres vegne!

Debat: Kan modeindustrien blive bæredygtig?

Arrangeret af: Dagbladet Information og Omstilling Nu

Sammen med et ekspertpanel bestående af:
Jonas Eder-Hansen, Underdirektør, Danish Fashion Institute (Dafi)
Mia Møgelgaard, Sustainability Manager, H&M
Johanne Stenstrup, Blogger, Sustaindaily
Alle sammen nogle af Tordenskjolds soldater, som jeg godt kender i forvejen.

Sammen kigger vi nærmere på fremtidens (måske bæredygtige) modeindustri.

Målet med debatten var at fokusere på vores holdninger og metoder til, hvordan og hvor der skal gribes ind for at gøre industrien mere bæredygtig, og hvor vi ser os selv i den agenda. Hvilke udfordringer der skal løses, og hvordan vi kommer i den ønskede retning…

Noget af det fede ved at mødes med de andre i branchen under åben himmels-tøj, synes jeg, er, at man altid kommer hjem med en glædelig følelse af ikke at stå helt alene i verden. Og lyst og gåpåmod til at løfte overlæggeren lidt højere op:) Vi kunne snildt have snakket i timevis… hvis det skulle være:)

Så derfor har jeg skrevet nogle af de vigtige pointer til jer her i denne blog.

Lige nu er modeindustrien en af verdens mest forurenende. Der begynder i stigende grad at komme fokus på problemet, og forskellige forretningsmodeller og løsninger bliver sat i værk.

Jonas er en klog mand at høre på. Han siger: ”En ting er helt sikkert, Modeindustrien KAN ikke fortsætte, sådan som den kører nu.” Og det kommer immervæk fra underdirektøren i Danish Fashion Institute. Bum! Der blev jeg da lidt forelsket:)

Men hvem bærer ansvaret for en mere bæredygtig modeindustri: Er det forbrugeren, virksomheden eller en helt tredje? Og er det overhovedet muligt at forene modeindustriens omskiftelighed med en bæredygtig produktion? 

Og så til mit svar:

(Nu har jeg jo siddet med hånden oppe i luften så længe.) Som det 2. generationsblomsterbarn jeg er, kan jeg med glæde sige, at svaret er dejligt hippieagtigt. Nemlig, at ansvaret ligger tungt hos os alle sammen!

Tænk, hvis vi ALLE sammen gjorde det, vi kunne, der hvor vi nu er, arbejder eller har kontakter, for at ændre forholdene. Prøv lige at forestille dig det scenarie, hvor alle mennesker på hele kloden gjorde en forskel. Hvor meget vi sammen kan ændre!!! Sammen kan vi nemlig godt vende flåden.

Hvis man ser på modebranchen som en stor flåde af tunge supertankere – der helst vil følges ad den samme vej – så er det ellers noget af en opgave!

Nitten er bare, at hvis vi ikke løfter opgaven sammen, er det ligesom i en menneskepyramide. Når der er nogle, som ikke vil være med til at løfte, bliver det altså ret så tungt for de andre. 

Er det forbrugeren? Ja, det er det…

”Forbrugeren”, det er jo os alle sammen. Og man har som forbruger en kæmpestor ”stemme” i kraft af de tøjbrands, man vælger at tage på. Man støtter jo deres eksistens og dermed deres produktionsmetoder.

Danskerne alene forbruger 89.000 tons tøj om året. Det svarer til, at hver dansker køber 16 kilo tøj hvert år. Og hver gang der skal produceres en ny t-shirt, bliver der udledt flere kemikalier, mere CO2 og brugt mere vand. Men miljøbelastningen ved tøj ligger ikke kun i produktionen. Omkring 40% af et stykke tøjs miljøpåvirkning finder nemlig sted, efter det har forladt butikken. Altså hjemme hos dig!

Og her kommer lige et par gode råd fra os:

Fra Mia: Byt eller sælg eller giv dit brugte tøj væk. Tøj sviner også, når du smider det ud! Tøjspild handler meget om, hvad du gør med dit tøj, når du ikke selv gider bruge det længere. Og mere end halvdelen af det tøj, vi smider væk, bliver ikke genanvendt. Dermed går ressourcerne tabt. Tøjet kan sagtens bruges i længere tid. Ifølge en rapport fra Nordisk Ministerråd har 80 procent af det tøj, vi smider ud, 80 procent af levetiden tilbage – og kunne altså nemt gøre gavn andre steder. Gå ind i H&M’s indsamlingskasser med det tøj, du ikke vil aflevere i en genbrugsbutik, for de kan også genbruge fibrene.

NB: Ecouturetøj kan du dog sælge på den her FB-side – og få en ganske god pris:)

Fra Johanne & Sustaindaily: Køb kun det, du har brug for! Tøjforbruget kan du skære ned på, så start med at overveje, hvorfor du køber tøj. Er det, fordi du ser et godt tilbud, fordi du keder dig, fordi du vil forkæle dig selv, eller fordi du rent faktisk har brug for nyt tøj? Køber du mindre mængder tøj, er der måske også råd til at investere i tøj, der kan holde længere, fordi kvaliteten er bedre.

Det, du også kan gøre, er at følge med på Sustain Daily og Johannes blog Bedre mode, der netop henvender sig til forbrugerne og kommer med daglige gode råd til en mere bæredygtig måde at leve på.

Fra mig: Vask generelt mindre! Hvis du vil passe godt på dit tøj, så vask evt. i hånden. Lad derefter tøjet  dryptørre (helst ude). Sådan kan du beholde dit tøj rigtig længe. Nogle gange kan man med fordel lufte tøjet eller bare nøjes med at vaske det under armene. På den måde sparer du også en masse strygearbejde. Læs vores generelle tips om mål og vask

Du kan læse op på nogle gode vaskeråd på Forbrugerrådet TÆNK.

Er det virksomhederne? Ja, det er det i høj grad!

Det var vi meget enige om alle fire.

Jeg plejer at sige, at ”det at gå op i økologi og bæredygtighed i modebranchen er lidt ligesom at løbe om kap, men hvor man er den eneste, der har en fodlænke på med en stor tung ModerJordKugle hægende i enden.” Så jo flere vi er, desto mere fair for alle.

Ecouture er et ganske lille firma. Men det fede ved det er, at vi er meget omstillingsparate. Vi kan hurtigt ændre på tingene og prøve nye forretningsmetoder af – og det gør vi jo også. Læs fx om vores forudbestillinger.

Jeg tror, det er meget vigtigt, at vi er nogle, der gør det! For lige som i teaterbranchen er det ofte i græsrodsbevægelsen, at man finder de helt nye og anderledes tiltag, som de store og etablerede teatre så kan skæve til og evt. bruge.

Det var faktisk også Mias pointe. Bare at H&M er så kæmpestore, at de har musklerne til at gå forrest og vise nye veje. Så det håber jeg da, de kommer til at gøre meget mere af i fremtiden… Se, DET ville jo batte noget! Og måden, hvorpå vi kan hjælpe dem med det, er at købe deres Conscious-varer, når vi går derind – så tør jeg godt love, at de satser mere på økologien fremover.

Eller er det en helt tredje part? Ja, det er det…

Ved siden af at være direktøse i eget firma er jeg også hovedkulds klima-aktivist. Så jeg er jo landet i et paradoks. Et skizofrent dilemma mellem at være producent, hvor det handler om at skulle skabe nyt – nyt – nyt, og så samtidig gerne ville gøre noget ved vores kæmpe overproduktioner af tøj og køb-smid ud-kulturen.

De to ord “bæredygtig” og “mode” er jo i virkeligheden meget selvmodsigende. Så jeg bruger meget tid på at researche markedet for nye, spændende materialer. Det sker hele tiden nyt, og der kommer mange nye, sjove fibre. Men jeg er jo designer. Jeg er ikke biokemiker eller energi-ingeniør. Så der er i høj grad brug for, at politikerne og organisationer som Dafi hjælper med at bygge bro imellem videnskaben og ”os på gulvet”. For det går HELDIGVIS hurtigt. Og det, der virkede miljøvenligt i går, kan være noget helt andet i morgen. Så det er meget vigtigt, at vi kan følge med og træffe de rigtige valg – for jer!

Earth Overshoot Day 2017 lander i år, helt i starten af August. Så vi har sgu også travlt!

Velkommen, kære læser, til ”The green revolution”. Sammen kan vi nemlig godt.

 

Kærlige grønne hilsner fra Johanne – på Bornholm

GemGem

GemGem

GemGem

GemGemGemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

Slået op d.

Nyhed: De smukkeste smykker af skandinavisk porcelæn

Endelig fandt vi smykkerne, der matcher vores idealer og æstetik

Nøj… hvor har vi glædet os til at løfte sløret for det nye smykkemærke, vi fremover vil sælge på Ecoutures webshop. Vi har længe været på udkig efter smykker, der både matcher vores æstetik og bæredygtige idealer. Og endelig fandt vi dem – lige på den anden side af Øresund.

Mærket hedder Sägen, som er det svenske ord for saga. Et velvalgt navn, da smykkerne netop vækker historier fra fortiden til live i de smukkeste smykker af porcelæn, lavet og brugt af vores skandinaviske formødre i de forgangne årtier.

smykker af porcelæn
Sägen-smykkerne er historien om forladte porcelænsskatte og nyt, moderne design. Den svenske smykkedesigner Elin Sigrén har skabt en strålende blanding af fortid og fremtid ved at kombinere den kunstneriske arv fra genanvendt porcelæn og vintage detaljer med moderne skandinavisk design. Håndværket er meget smukt og opfindsomt med et glimt i øjet.

Nyt liv til kasseret porcelæn

Designeren bag smykkerne, Elin Sigrén, fandt på konceptet, da hun i 2007 var på besøg hos sin far og fandt en kasse med kasseret porcelæn i hans garage. Hun fik en god idé og begyndte at slibe på porcelænet og give det alskens fine former.

I dag har Elin og Sägen mange kollektioner med smykker af porcelæn bag sig. Og vi er mildest talt faldet pladask for både Elin, konceptet, historien og det smukke design, der passer perfekt til Ecoutures tøj.

De nye smykker af porcelæn kan købes på webshoppen

Vi har i første omgang håndplukket ringe, armbånd, halskæder og øreringe fra både nye og ældre kollektioner. Valgt ud fra, hvad der passer bedst til lige præcis Ecoutures designs, former og modeller. Skønne farver og udtryk, der gør looket friskt, feminint og elegant.

De fantastiske smykker af porcelæn passer med garanti også til resten af din garderobe, og vi har allerede nu erfaret, at Sägens smykker sjældent får meget hviletid i smykkeskrinet, før man får lyst til at bruge dem igen.

Se og bestil alle smykkerne her.

NB: Vi kan godt lige tilføje, at alle smykkerne er meget flottere i virkeligheden, end de kan gengives på billeder.

Slået op d.

Femininitet og kvindelig power med værdighed

Drømmer du om at være mere kvindelig til hverdag?

At tage din feminine side i hånden og udstråle mere af den kvinde, du i virkeligheden er! Det tror jeg nemlig, vi er mange, der gør. Altså drømmer om det, men ikke rigtig tør.

Og hvorfor tror du det, Johanne? Jo, det gør jeg, fordi vi hos Ecouture meget ofte hører sætninger som for eksempel: ”Jeg har besluttet mig for, jeg skal gå meget mere i kjole”, ”jeg prøver at gå mere i farver, nu må jeg altså ud af min comfortzone”, ”det er noget superflot tøj, du laver, men det er nok lidt for feminint til mig” eller “det kan jeg ikke rigtig have på mit arbejde.”

Kan du genkende det?

Hos Ecouture har vi valgt at fokusere mere på jobbet fremover…  Her er nogle af vores bud på feminine business styles

Den feminine kvinde er sjældent repræsenteret

Jeg forstår det faktisk godt, altså hvor den kommer fra – denne angst for det feminine. For ikke nok med, at vi har vores gode, gamle jantelov med i kulturarvsbagagen; næ, det er jo også det billede, vi ser overalt og spejler os i. Den gængse main-stream nordic fashion-stil er meget maskulin, enkel og farveløs, og gennem de sidste mange, mange år er det kun det meget slanke, androgyne, drengede look, vi har set på den skandinaviske catwalk. Det er oftest unge piger i 16-18 års alderen, som skal repræsentere kvinden. Bevares, de er da utroligt unge og smukke, det er slet ikke det. Men jeg studser bare over, at den ikke mindre smukke, feminine kvinde SLET ikke er repræsenteret, endsige accepteret i vores trendbillede? Desværre synes femininitet, den kvindelige stil og de værdier, der følger med, at have fået en negativ klang.

Noget, der altid har undret mig, er, at feminister i overalls og såkaldte betonlebber i kanvastøj, business-kvinder i powersuits og andre kvinder, der kæmper for ligeret og kvindemagt og power, ofte ligner små mænd!? Men måske er vores skønhedsidealer som ”den lille mand” et forsøg på at afseksualisere, virke cool og blive taget alvorligt på arbejdet? Jeg ved det ikke – men det er mænd, der sidder på langt de fleste topposter, uanset hvor man vender blikket hen. Så vi bestræber os måske på at ligne mænd i kampen om anerkendelse?

Femininisme

Men hvorfor skulle man ikke kunne være supersej, feminin og MEGAkvinde på samme tid. Det begriber jeg ikke? Jeg elsker kvinder af alle slags og alt, hvad det feminine står for. Femininisme, kalder jeg det. Retten til både at være kvinde, feminin OG et begavet menneske på samme tid.

For i mine ører klinger feminint så smukt! Det, de feminine værdier står for, er mindst lige så vigtigt som de mandlige værdier: Kærlighed – skønhed – næstekærlighed – omsorg – familie og varme… Og dét, synes jeg, man skal være meget stolt af at repræsentere!

Når der nu er så mange linjer inden for mode, så skal der også være plads til et bredere spektrum af kvindeidealer og dermed også kvindelige værdier og kvaliteter! Og det er her, Ecouture finder sin plads.

Så hvis du drømmer om at finde din kvinde frem igen – tage hende i hånden, med ud i verden – så kom med. Man kan SAGTENS være en feminin kvinde og beholde sin stolthed med stor værdighed på samme tid!

Så jo – jeg tror, vi er mange, som drømmer…

Vidste du, at 73% af Ecoutures kunder oplever at få flere komplimenter, når de har vores kjoler på? Meget ofte fra andre kvinder!

Se også denne lille video med fru modersen og mig, hvor vi bl.a. diskuterer farver, kjoler og pyntesyge – hvor kommer den egentlig fra, den der spanske pyntesyge?

Video med  Johanne Helger Lund & Anne Marie Helger af Kaj Lergård

Kærlig kjolehilsen Johanne Helger Lund

& Ecouture

 

Slået op d.

Sådan bakker du op om Danmarks bæredygtige virksomheder

Find vej til Danmarks bæredygtige virksomheder med GoGreen Danmark

Hos Ecouture er vi ellevilde med at være en del af organisationen GoGreen Danmark. GoGreen Danmark er først og fremmest et fysisk bykort og en hjemmeside, der viser vej til grønne og bæredygtige virksomheder i København, Helsingør (GoGreen Helsingør) og snart i hele Danmark.

Men organisationen fungerer også som en netværks-organisation for alle os bæredygtige virksomheder, der er med på kortet og på hjemmesiden. At være med i dette netværk betyder en hel del for Ecouture. For det skal ikke være nogen hemmelighed, at det er 1.000 gange mere udfordrende at drive en socialt ansvarlig og bæredygtig virksomhed, end hvis vi bare var ligeglade med miljøet og de mennesker, der er med til at lave vores tøj. Derfor er det fedt og vigtigt for os at blive mindet om, at vi ikke alene i vores kamp for en retfærdig industri!

GoGreen Danmark find vej til bæredygtige virksomheder

Nogle gange føles det, som om vi har bundet en lænke om vores egne fødder, og så skal vi løbe om kap med tøjindustrien

Flot så! Vi kan næsten blive helt opgivende nogle gange. Men når vi så mødes med de andre grønne rødder fra GoGreen netværket, bliver vi mindet om, at vi ikke er alene. Der er rent faktisk MANGE andre som os, der har taget ansvaret på sig og startet bæredygtige virksomheder, hvor hensyn til miljø og social ansvarlighed også spiller en rolle på bundlinjen. Virksomheder, der ligesom os ikke kan se sig selv i øjnene, hvis vi skulle blive ved med at forbruge hensynsløst af jordens ressourcer. Uden at skænke det en tanke, at det faktisk er vores børn og børnebørn, vores adfærd går ud over.

Når Ecouture har været med til et netværksmøde i GoGreen-fællesskabet, går vi altid derfra med en helt ny portion gåpåmod og lyst til at sætte barren endnu højere. Og så går vi også derfra med en følelse af, at vi lige har tilbragt tid sammen med en masse mennesker, der ikke kun er drevet af konkurrence og penge, men også af at hjælpe hinanden. Og det skyldes selvfølgelig, at vi sammen har et større, fælles mål end den enkelte virksomheds profit: Nemlig at skabe grønne alternativer til forbrugerne og derigennem passe på Moder Jord.

Birgitte Hjort Sørensen - Carmen Star - green revolution

Slut dig til den grønne revolution!

Vi kan varmt anbefale, at du får gjort det til en vane at bruge GoGreen bykortene og hjemmesiden, når du skal shoppe, købe gaver, finde hoteller, købe ind, spise ude eller bestille take-away. Ja, du finder faktisk grønne alternativer til stort set alt. Det fysiske kort over København kan du hente i vores showroom, på turistkontoret eller hos alle de andre grønne virksomheder. Kortet over Helsingør findes ligeledes på Helsingør Turistkontor og i flere af byens butikker, caféer og restauranter. GoGreen Danmark hjemmesiden finder du her.

Kærlig hilsen Johanne Helger Lund og Team Ecouture

Slået op d.

En Ecouturekjole vil ikke samle støv bagest i skabet

Hos Ecouture elsker vi kvinder!

Derfor lancerede vi for en måned siden vores nye, positive tøjstørrelser her på bloggen og på Facebook. Og vi skal lige love for, at den nyhed fik ben at gå på. Ud over, at blogteksten tiltrak 15.000 læsere, valgte både Berlingske og TV2 News at tage vores problemstilling op til debat. Fedt!

Formålet med Ecoutures nye størrelsesbetegnelser er at tale til kvinder, som de skal se sig selv! Nemlig som: Amazing, Beautiful, Marvelous, Lovely, Fantastic og Gorgeous. Alle positive ord, fordi vi synes, at kvindekroppen er smuk i alle sine 1.000 variationer. Læs blogindlægget om vores holdning her.

Størstedelen af den respons, vi har fået, har været meget positiv. Mange af jer har givet udtryk for, at I er glade for, at vi som tøjbrand bruger vores stemme til at blande os i kropsdebatten. Men der er også nogle få debattører, der mener, at tiltaget vil vildlede vores kunder frem for at vejlede dem. Det er vi faktisk ikke enige i. Læs her hvorfor.

Størrelser på en Ecouture kjole

 

Tøj er smukkest, når det passer – også en Ecouturekjole

Derfor skal man måle sig, inden man køber tøj på nettet. Tøjbrands syr efter forskellige mål og proportioner. En str. 38 i H&M vil sjældent have de samme mål i andre butikker. Og eftersom man ikke længere kan sammenligne de traditionelle tøjstørrelser brands imellem, er man alligevel nødt til at kende hvert enkelt brands mål og størrelser for at få det bedste resultat. Derfor har vi lyst til at stemple noget helt andet – noget sødt – i nakken på de kvinder, der vælger at købe en Ecouturekjole. Noget, som får dem til at føle sig godt tilpas! For det burde man altid gøre.

En positiv følgevirkning af vores nye størrelsesbetegnelser er derfor, at vi bedre kan vejlede dig via vores egne målskemaer, så du kan vælge den størrelse, der passer allerbedst til din krop. Vi har altid gjort meget ud af at have målskemaer under hvert produkt på webshoppen, men nu ”tvinges” man lidt mere til at måle efter, når man lægger sin første bestilling hos os.

Vi ønsker os en fair tøjindustri for alle

Selvfølgelig er det svært at regne ud, om man er en størrelse Lovely eller Fantastic, når man støder på Ecouture første gang. Men det er faktisk også en del af vores agenda: At man ikke uden videre kan gætte, hvilken størrelse man bruger, første gang man bestiller hos os. Man skal måle efter. ”Det er da en vildt dårlig forretningsidé”, vil smarte marketingstyper udbryde. Som en af slagsen også gjorde i News-debatten. Og ja, det ville det da også være, hvis Ecoutures eneste mål var at sælge en masse tøj så hurtigt som muligt. Men nu er det bare sådan, at vi faktisk går meget op i, at vores tøj sidder ordentligt på vores kunder. At de vil elske det og værdsætte det. OG at det bliver produceret med respekt for miljø og mennesker. Så det behøver slet ikke gå så stærkt.

Faktum er, at tøjindustrien i dag er kørt fuldstændig af sporet. Den brager hovedløst derudaf mod en miljø-katastrofal og etisk afgrund. De fleste producenter er fuldstændig ligeglade med miljøet og de mennesker, der er med til at producere deres tøj. For tøjproducenterne er det bedste scenarie, at folk køber en masse tøj, bruger det et par gange, smider det ud, og køber noget nyt. Et fænomen, man kalder ’Fast Fashion’ og ‘Brug og smid ud-kultur’: Tøj skal være billigt og let tilgængeligt, så vi kan købe en masse af det, kassere det efter kort tid og købe noget nyt. Men det siger sig selv, at hvis prisen skal presses helt i bund i tøj- og webbutikkerne, så er der arbejdere, der ikke får en ordentlig løn og behandling. Og hvis vi skal blive ved med at forbruge så meget tøj, som vi gør nu, presses jordens ressourcer også fuldstændig i bund.

Det skal og må ikke gå så hurtigt!

I Politiken kunne man i weekenden læse, at 30% af tøjet i vores garderober ikke er blevet brugt i et år. 30%! Det skyldes i de fleste tilfælde, at tøjet er købt i den forkerte størrelse, viser en britisk undersøgelse. Så ikke nok med, at vi forbruger som aldrig før, vi køber også en masse tøj, som vi aldrig får brugt, fordi det er for stort eller småt eller ikke lige sad så godt alligevel. Hvilket spild af naturens ressourcer, menneskers hårde arbejde og vores penge.

Hos Ecouture gør vi os meget umage med alt, hvad vi gør. Vi lægger mange timer i at udvikle vores designs, så de sidder fantastisk på rigtig mange kvinder. Og vi tænker over, at vores designs skal være tidløse, så de kan bruges i mange år og ikke kun en enkelt sæson. Vi bruger rigtig lang tid på at finde økologiske kvalitetstekstiler, og vi sørger for, at tøjet bliver lavet på systuer i Europa med ordentlige arbejdsforhold.

Når vi nu har gjort os så umage, ønsker vi også, at vores kunder orienterer sig i vores målskemaer, inden de lægger en bestilling hos os. Man tjekker jo også, om klædeskabets mål passer til soveværelset, inden man bestiller det hjem. Det er tid givet godt ud. Man ender nemlig med et produkt, der passer ordentligt og sidder smukt. Og allervigtigst undgår man at have en Ecouturekjole hængende, man aldrig bliver rigtig glad for. Nej tak!

 

Så ja, hr. marketingstype. Det kan godt være, at du synes, det er en dårlig forretningsidé. Men vi er ret sikre på, at både Moder Jord og hendes kvinder synes, at det er en rigtig god idé. For en Ecouturekjole vil IKKE samle støv bagest i skabet! En Ecouturekjole vil bæres med rank ryg og god samvittighed i mange, mange år.

Er du i tvivl om, hvordan du tager dine mål, har vi en guide til det her.

Kærlig hilsen Johanne Helger Lund og Helene Liliendahl