Folkemøde 2017 – Kan modeindustrien blive bæredygtig?

Johanne
16/06/2017

Da jeg for en del måneder siden sad ved mit skrivebord en tilfældig grå hverdagsmorgen og åbnede min mailboks, tikkede der en invitation ind til at deltage i en debat på Folkemødet. Overskriften lød: Kan modeindustrien blive bæredygtig? Og hvem bærer ansvaret for en mere bæredygtig modeindustri: Er det forbrugeren, virksomheden eller en helt tredje?

Der fik jeg det ligesom dengang i skolen, når læreren spurgte om et eller andet, man godt kendte svaret på, med armen strakt helt oppe i luften. Her! Her – ta’ mig, ta’ mig… Det ved jeg nemlig godt! Så det vil jeg meget gerne svare på.

Derfor var jeg for første gang på Folkemødet i år

Har glædet mig stort! Både til glosuppe og til at bidrage på min egen kæphest i debatten.

Havde en rigtig fed oplevelse og er blevet ret så vild med Folkemødet! Selvom der helt klart også er en god portion #SeMig tendens at spore. Men mellem alle pingerne er der også en SUPERhyggelig, folkelig demokrati-festivals-stemning, sol, sommer, og så på min elskede ø ❤ (jeg har jo boet på Bornholm i syv år).

Jeg fik mig først en ordentlig én på glosupperen. Mødte Den Økologiske Produktionsskole, hvor jeg engang har været underviser i re-design. Faktisk var det netop der, jeg fik skaffet min første viden om, hvor grum tekstilindustien er på miljøfronten. Det var mit eget “point of no return”. For når man først har den viden, så fanger bordet.Se lige et fint politisk optog, de har stablet på benene. Wauw – pivstolt blev jeg på deres vegne!

Debat: Kan modeindustrien blive bæredygtig?

Arrangeret af: Dagbladet Information og Omstilling Nu

Sammen med et ekspertpanel bestående af:
Jonas Eder-Hansen, Underdirektør, Danish Fashion Institute (Dafi)
Mia Møgelgaard, Sustainability Manager, H&M
Johanne Stenstrup, Blogger, Sustaindaily
Alle sammen nogle af Tordenskjolds soldater, som jeg godt kender i forvejen.

Sammen kigger vi nærmere på fremtidens (måske bæredygtige) modeindustri.

Målet med debatten var at fokusere på vores holdninger og metoder til, hvordan og hvor der skal gribes ind for at gøre industrien mere bæredygtig, og hvor vi ser os selv i den agenda. Hvilke udfordringer der skal løses, og hvordan vi kommer i den ønskede retning…

Noget af det fede ved at mødes med de andre i branchen under åben himmels-tøj, synes jeg, er, at man altid kommer hjem med en glædelig følelse af ikke at stå helt alene i verden. Og lyst og gåpåmod til at løfte overlæggeren lidt højere op:) Vi kunne snildt have snakket i timevis… hvis det skulle være:)

Så derfor har jeg skrevet nogle af de vigtige pointer til jer her i denne blog.

Lige nu er modeindustrien en af verdens mest forurenende. Der begynder i stigende grad at komme fokus på problemet, og forskellige forretningsmodeller og løsninger bliver sat i værk.

Jonas er en klog mand at høre på. Han siger: ”En ting er helt sikkert, Modeindustrien KAN ikke fortsætte, sådan som den kører nu.” Og det kommer immervæk fra underdirektøren i Danish Fashion Institute. Bum! Der blev jeg da lidt forelsket:)

Men hvem bærer ansvaret for en mere bæredygtig modeindustri: Er det forbrugeren, virksomheden eller en helt tredje? Og er det overhovedet muligt at forene modeindustriens omskiftelighed med en bæredygtig produktion? 

Og så til mit svar:

(Nu har jeg jo siddet med hånden oppe i luften så længe.) Som det 2. generationsblomsterbarn jeg er, kan jeg med glæde sige, at svaret er dejligt hippieagtigt. Nemlig, at ansvaret ligger tungt hos os alle sammen!

Tænk, hvis vi ALLE sammen gjorde det, vi kunne, der hvor vi nu er, arbejder eller har kontakter, for at ændre forholdene. Prøv lige at forestille dig det scenarie, hvor alle mennesker på hele kloden gjorde en forskel. Hvor meget vi sammen kan ændre!!! Sammen kan vi nemlig godt vende flåden.

Hvis man ser på modebranchen som en stor flåde af tunge supertankere – der helst vil følges ad den samme vej – så er det ellers noget af en opgave!

Nitten er bare, at hvis vi ikke løfter opgaven sammen, er det ligesom i en menneskepyramide. Når der er nogle, som ikke vil være med til at løfte, bliver det altså ret så tungt for de andre. 

Er det forbrugeren? Ja, det er det…

”Forbrugeren”, det er jo os alle sammen. Og man har som forbruger en kæmpestor ”stemme” i kraft af de tøjbrands, man vælger at tage på. Man støtter jo deres eksistens og dermed deres produktionsmetoder.

Danskerne alene forbruger 89.000 tons tøj om året. Det svarer til, at hver dansker køber 16 kilo tøj hvert år. Og hver gang der skal produceres en ny t-shirt, bliver der udledt flere kemikalier, mere CO2 og brugt mere vand. Men miljøbelastningen ved tøj ligger ikke kun i produktionen. Omkring 40% af et stykke tøjs miljøpåvirkning finder nemlig sted, efter det har forladt butikken. Altså hjemme hos dig!

Og her kommer lige et par gode råd fra os:

Fra Mia: Byt eller sælg eller giv dit brugte tøj væk. Tøj sviner også, når du smider det ud! Tøjspild handler meget om, hvad du gør med dit tøj, når du ikke selv gider bruge det længere. Og mere end halvdelen af det tøj, vi smider væk, bliver ikke genanvendt. Dermed går ressourcerne tabt. Tøjet kan sagtens bruges i længere tid. Ifølge en rapport fra Nordisk Ministerråd har 80 procent af det tøj, vi smider ud, 80 procent af levetiden tilbage – og kunne altså nemt gøre gavn andre steder. Gå ind i H&M’s indsamlingskasser med det tøj, du ikke vil aflevere i en genbrugsbutik, for de kan også genbruge fibrene.

NB: Ecouturetøj kan du dog sælge på den her FB-side – og få en ganske god pris:)

Fra Johanne & Sustaindaily: Køb kun det, du har brug for! Tøjforbruget kan du skære ned på, så start med at overveje, hvorfor du køber tøj. Er det, fordi du ser et godt tilbud, fordi du keder dig, fordi du vil forkæle dig selv, eller fordi du rent faktisk har brug for nyt tøj? Køber du mindre mængder tøj, er der måske også råd til at investere i tøj, der kan holde længere, fordi kvaliteten er bedre.

Det, du også kan gøre, er at følge med på Sustain Daily og Johannes blog Bedre mode, der netop henvender sig til forbrugerne og kommer med daglige gode råd til en mere bæredygtig måde at leve på.

Fra mig: Vask generelt mindre! Hvis du vil passe godt på dit tøj, så vask evt. i hånden. Lad derefter tøjet  dryptørre (helst ude). Sådan kan du beholde dit tøj rigtig længe. Nogle gange kan man med fordel lufte tøjet eller bare nøjes med at vaske det under armene. På den måde sparer du også en masse strygearbejde. Læs vores generelle tips om mål og vask

Du kan læse op på nogle gode vaskeråd på Forbrugerrådet TÆNK.

Er det virksomhederne? Ja, det er det i høj grad!

Det var vi meget enige om alle fire.

Jeg plejer at sige, at ”det at gå op i økologi og bæredygtighed i modebranchen er lidt ligesom at løbe om kap, men hvor man er den eneste, der har en fodlænke på med en stor tung ModerJordKugle hægende i enden.” Så jo flere vi er, desto mere fair for alle.

Ecouture er et ganske lille firma. Men det fede ved det er, at vi er meget omstillingsparate. Vi kan hurtigt ændre på tingene og prøve nye forretningsmetoder af – og det gør vi jo også. Læs fx om vores forudbestillinger.

Jeg tror, det er meget vigtigt, at vi er nogle, der gør det! For lige som i teaterbranchen er det ofte i græsrodsbevægelsen, at man finder de helt nye og anderledes tiltag, som de store og etablerede teatre så kan skæve til og evt. bruge.

Det var faktisk også Mias pointe. Bare at H&M er så kæmpestore, at de har musklerne til at gå forrest og vise nye veje. Så det håber jeg da, de kommer til at gøre meget mere af i fremtiden… Se, DET ville jo batte noget! Og måden, hvorpå vi kan hjælpe dem med det, er at købe deres Conscious-varer, når vi går derind – så tør jeg godt love, at de satser mere på økologien fremover.

Eller er det en helt tredje part? Ja, det er det…

Ved siden af at være direktøse i eget firma er jeg også hovedkulds klima-aktivist. Så jeg er jo landet i et paradoks. Et skizofrent dilemma mellem at være producent, hvor det handler om at skulle skabe nyt – nyt – nyt, og så samtidig gerne ville gøre noget ved vores kæmpe overproduktioner af tøj og køb-smid ud-kulturen.

De to ord “bæredygtig” og “mode” er jo i virkeligheden meget selvmodsigende. Så jeg bruger meget tid på at researche markedet for nye, spændende materialer. Det sker hele tiden nyt, og der kommer mange nye, sjove fibre. Men jeg er jo designer. Jeg er ikke biokemiker eller energi-ingeniør. Så der er i høj grad brug for, at politikerne og organisationer som Dafi hjælper med at bygge bro imellem videnskaben og ”os på gulvet”. For det går HELDIGVIS hurtigt. Og det, der virkede miljøvenligt i går, kan være noget helt andet i morgen. Så det er meget vigtigt, at vi kan følge med og træffe de rigtige valg – for jer!

Earth Overshoot Day 2017 lander i år, helt i starten af August. Så vi har sgu også travlt!

Velkommen, kære læser, til ”The green revolution”. Sammen kan vi nemlig godt.

 

Kærlige grønne hilsner fra Johanne – på Bornholm

GemGem

GemGem

GemGem

GemGemGemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.