Da jeg forleden åbnede min mailboks, og der tikkede en invitation ind til at deltage som ‘guest speaker’ i en samtale omkring fashion og bæredygtighed på en festival for verdensmålene, tøvede jeg ikke et øjeblik og svarede sporenstraks – Ja tak! I weekenden blev festivalen så afholdt. Den var arrangeret af studenterforeningen CBS Fashion Society i partnerskab med Student & Innovation House, Frederiksberg Kommune og Sustainable Now.
På festivalen kunne man gennem forskellige workshops, aktiviteter, debatter og samtaler blive klogere på bæredygtighed og de 17 Verdensmål. Man kunne lære mere om, hvordan vi kan forbruge og investere bæredygtigt og ansvarligt, og ikke mindst blive inspireret til, hvordan vi selv kan gøre en positiv forskel.
Flere end 50 forskellige foreninger, virksomheder, start-ups, institutioner og ildsjæle stod klar på pladsen til at fortælle om bæredygtige initiativer og innovative løsninger inden for blandt andet klima, energi, affald, genbrug, forbrug, mad og fødevarer.
Guest Speak om fashion og bæredygtighed
Selve speaken blev modereret af Madeline Rechnitzer fra CBS Fashion Society, og jeg var så heldig at dele scenen med Vigga Svensson, der er iværksætter og medstifter af Continued.fashion. Vigga er en af Tordenskjolds Generaler indenfor sustainable fashion. Jeg kendte godt til hende i forvejen, men vi havde dog aldrig før mødt hinanden. Noget af det fede ved at mødes med de andre i branchen under åben himmels-tøj, synes jeg er, at man altid kommer hjem med en glædelig følelse af ikke at stå helt alene i verden. Og lyst til og gåpåmod til at løfte overlæggeren lidt højere op. Vi kunne helt sikkert have snakket i timevis… hvis det skulle være.
Sammen skulle vi kigge nærmere på fremtidens (måske bæredygtige) modeindustri. Målet med debatten var at fokusere på vores holdninger og metoder til hvordan og hvor, der skal gribes ind for at gøre industrien mere bæredygtig. Og hvor vi ser os selv i den agenda. Hvilke udfordringer, der skal løses, og hvordan vi kommer i den ønskede retning.
Her er nogle af de vigtigste pointer, fra debatten med overskriften: Bæredygtighed fashion, og de relevante verdensmål.
1) De seneste år er vi blevet mere opmærksomme, end nogensinde før, på bæredygtig fashion. Men hvor langt er vi i realiteten fra at opnå mere bæredygtighed i modebranchen – både i Danmark og internationalt?
Der sker rigtig meget i modebranchen lige nu! Men modeindustrien er stadig en af verdens mest forurenende industrier. Der begynder i stigende grad at komme fokus på problemet, og forskellige forretningsmodeller og løsninger bliver sat i værk, på en lidt mere avanceret måde end vi hidtil har oplevet. Og det er godt. For én ting er helt sikkert: Modeindustrien KAN ikke fortsætte, sådan som den fungerer nu.
2) Hvad er den største udfordring inden for modebranchen, og hvad kunne løsningen(erne) være?
Et af de aller største problemer er den måde, vi forbruger på. Fordi det er så fundamentalt et vilkår for virksomhedernes – altså tøjmærkernes grundlæggende forretning model, at vi køber og smider ud, som vi gør. Derfor er det ikke rigtig muligt at forene modeindustriens nuværende omskiftelighed, med en bæredygtig produktion. Altså skal der både nye måder at forbruge på til, og at drive virksomheder og forretning på. Det er nærmest en revolution der skal til!
3) Hvad er en bæredygtig fremtid? Hvordan kan ’fast fashion’ blive bæredygtig?
Sjovt nok har både Vigga og jeg hver vores, synes vi selv, supergode løsninger på hvordan man kommer bl.a. overforbrug og overproduktion til livs. Læs mere om Viggas fede nye forretningsmodel her.
Ecouture er måske nok et ganske lille firma. Men det fede ved det er, at vi er meget omstillingsparate. Vi kan hurtigt ændre på tingene og prøve nye forretningsmetoder af – og det gør vi også. Læs fx om vores forudbestillings koncept. Jeg tror, det er meget vigtigt, at vi er nogle, der gør det og tør det! For at vise vejen og inspirere de store. Lidt ligesom i teaterbranchen, hvor det ofte er i de små og i græsrodsbevægelsen, at man finder de helt nye og anderledes tiltag, som de store og etablerede så kan skæve til og evt. bruge.
Ved siden af at være direktøse i eget firma er jeg også hovedkulds klimaaktivist. Så jeg er jo landet i et paradoks. Et skizofrent dilemma mellem at være producent, hvor det handler om at skulle skabe nyt – nyt – nyt, og så samtidig gerne vil gøre noget ved vores kæmpe overproduktioner af tøj og køb og smid ud-kulturen.
De to ord “bæredygtighed” og “mode” er jo i virkeligheden meget selvmodsigende. Så jeg bruger meget tid på at researche markedet for nye, spændende materialer. Der sker hele tiden noget nyt, og der kommer mange nye, sjove fibre. Men jeg er jo designer. Jeg er ikke biokemiker eller energiingeniør. Så der er i høj grad brug for, at politikerne og organisationerne hjælper med at bygge bro imellem videnskaben og ”os på gulvet”. For det går HELDIGVIS hurtigt. Og det, der virkede miljøvenligt i går, kan være noget helt andet i morgen. Så det er meget vigtigt, at vi kan følge med og træffe de rigtige valg – for forbrugeren.
4) Når nu vi både skal løfte sammen og hver for sig, hvor er det så, at borgerne selv kan gøre bæredygtig fashion til en del af deres måde at tænke og shoppe på?”
Ja – ansvaret ligger tungt hos os alle sammen! Tænk, hvis vi ALLE sammen gjorde det, vi kunne, der hvor vi nu er, arbejder eller har kontakter, for at ændre forholdene. Prøv lige at forestille dig det scenarie, hvor alle mennesker på hele kloden gjorde en forskel. Hvor meget og hvor hurtigt vi sammen kan ændre alting!!!
Miljøbelastningen ved tøj ligger ikke kun i produktionen. Omkring 40% af et stykke tøjs miljøpåvirkning finder nemlig sted, efter det har forladt butikken. Altså hjemme hos dig!
Og forbrugeren. Det er jo os alle sammen, vi bruger vores tøj i snit 4 – 5 gange. Danskerne alene forbruger 89.000 tons tøj om året. Det svarer til, at hver dansker køber 16 kilo tøj hvert år. Bare det at producere en ny T-shirt, kræver op til 10.000 liter vand, der bliver udledt masser af kemikalier og CO2. Så er det sgu da bare åndsvagt, at man bruger den 3 gange – Og så ryger den ud, eller om bagerst i skuffen.
Man har som forbruger en kæmpestor stemme i kraft af de tøjbrands, man vælger at tage på. Man støtter jo deres eksistens og dermed deres produktionsmetoder.
Og her kommer lige et par gode råd fra os
Byt, sælg eller giv dit brugte tøj væk. Tøj sviner også, når du smider det ud! Tøjspild handler meget om, hvad du gør med dit tøj, når du ikke selv gider bruge det længere. Og mere end halvdelen af det tøj, vi smider væk, bliver ikke genanvendt. Dermed går ressourcerne tabt. Tøjet kan sagtens bruges i længere tid. Ifølge en rapport fra Nordisk Ministerråd har 80% af det tøj, vi smider ud, 80% af levetiden tilbage – og kunne altså nemt gøre gavn andre steder.
Gå ind i H&M’s indsamlingskasser med det tøj, du ikke vil aflevere i en genbrugsbutik, for de kan også genbruge fibrene.
NB: Ecouturetøj kan du sælge på den her FB-side – og få en ganske god pris!
Køb god kvalitet og kun det, du har brug for! Tøjforbruget kan du skære ned på, så start med at overveje, hvorfor du køber tøj og hvordan du vil bruge det. Er det, fordi du ser et godt tilbud, fordi du keder dig, fordi du vil forkæle dig selv, eller fordi du rent faktisk har brug for nyt tøj? Køber du mindre mængder tøj, er der måske også råd til at investere i tøj, der kan holde længere, fordi kvaliteten er bedre.
Pas på dit tøj og lær at reparere det (jo, du kan godt sy en knap i).
Vask generelt mindre! Hvis du vil passe godt på dit tøj, så vask evt. i hånden. Lad derefter tøjet dryptørre (helst ude). Sådan kan du beholde dit tøj rigtig længe. Nogle gange kan man med fordel lufte tøjet eller bare nøjes med at vaske det under armene. På den måde sparer du også en masse strygearbejde. Læs vores generelle tips om mål og vask.
Du kan læse op på nogle gode vaskeråd på Forbrugerrådet TÆNK.
Earth Overshoot Day 2019 landede i år, allerede helt i slutningen af Juli. Så vi har sgu også travlt!
Velkommen, kære læser, til ”The green revolution”. Sammen kan vi nemlig godt.
Kærlige grønne hilsner fra Johanne
Kære Direktøs for Dattersensselskabet Ecouture . Moderselskabet A/M Helger Holdning Hylder din tale her. Når jeg læser din tale bliver jeg klogere. Det har man konstant brug for. Navnlig i en tid hvor alt går så hurtigt at det er svært og være gammel og langsom. “Fast Fashion ” – alene udtrykket får det til at gyse i mig. Hvor er det dog velgørende, at der som modvægt er ved at komme fart i genbrugsbølgen på alle planer. Også et sundt tegn at der bliver holdt så mange Klimatemamøder og ikke mindst er det opmuntrende med den grønne revulotion der pipler frem ikke kun på græsrodsplan. Selv hylder jeg jo princippet. Smid aldrig noget ud der har en historie – og hvad har ikke det. Uha det er svært. Det opmuntrende ved at blive gammel er at man vil da strunte i hvad der er moderne lige nu. Hvis nogen synes man er outdated så er det bare synd for dem. Et spørgsmål? Hvor gør man af tøj der er så slidt at ingen vil gå med det mere-andre end en selv og selv og selv der er det for laset? Stolte bæredygtige slowknus fra Mor