Smut til Green i stedet for Black Friday – og en tur i biffen

Johanne
25/11/2019

Byt sort ud med grøn!

Igen i år har vi hos Ecouture besluttet os for at holde Green Friday frem for Black Friday. Og i år strejker vi for klimaet. Det betyder, at vi først åbner kjolesalonen kl. 14 fredag d. 29. november.

Vil du med til klimastrejke?
Mellem kl. 12-14 kan du finde os på Christiansborg Slotsplads til klimastrejke. Ecouture-tropperne går sammen fra kjoler´n kl. 11.55. Du er meget velkommen til at følges med os derhen!

Efter kl. 14 kan du besøge vores lille u-hektiske åndehul i Læderstræde 5 (lige ved siden af Christiansborg) til en helt almindelig fredagssnak om hvem der syr dit tøj – og du kan som altid nyde et glas Bio Friday Bubbles med os – inden du smutter i biffen…

Ta’ i biffen og se en film om dem, der syr dit tøj

Nu har vi nemlig endelig fået en spillefilm om forholdene i modebranchen og kvinderne, der syr vores allesammens tøj. Jeg var næsegrus beæret over at være inviteret med til dansk CPH PIX-gallapremiere i Grand Teatret sidste uge, hvor jeg sad i paneldebatten efter filmen ‘Made in Bangladesh’.

Det var fantastisk at møde, spørge og lytte til instruktøsen Rubaiyat Hossain og inspirator til filmen, Daliya Akhtar. Hold nu kæ** en stærk og modig kvinde hun er! Filmen er baseret på historien om denne unge fagforeningsleder, som flygtede fra sin hjemby, da hun blev konfronteret med et arrangeret ægteskab. Hun endte med at arbejde på en fabrik og besluttede at kæmpe for sine rettigheder i en industri, der igen og igen udnytter og underbetaler sine syersker.

Made in Bangladesh har biografpremiere den 28. november (dagen før Black Friday)

Made in Bangladesh er en fin, stille film med fokus på kvinders vilkår og rettigheder. Om at nogle skal turde gå foran for at ændre kårene. Og så er det en lillebitte rejse til Bangladesh. Hos Ecouture synes vi, at det er en superfed idé at se denne film – netop på Green Friday! Den får os til at tænke på alle vores medsøstre rundt omkring i verden – og i tøjindustrien, der på verdensplan beskæftiger 75 millioner mennesker, hvoraf ca. 75% er kvinder. De fleste af disse kvinder arbejder under umenneskelige forhold. Til gengæld får de næsten ikke noget for det. Hvis vi mødte dem ansigt til ansigt, ville vi aldrig kunne bære sandheden.

For de fleste af kvinderne, der arbejder i tøjindustrien, betyder jobbet overlevelse og håb om en bedre tilværelse. Derfor giver det sig selv, at der skal være sikre arbejdsforhold og juridisk sikkerhed. Men det er der jo som bekendt ikke. Fordi den globale tøj – og tekstilindustri er totalt uafhængig af geografi. Tøjfirmaer flytter produktionen rundt efter behov, og det skaber en situation, hvor tøjproducerende lande kæmper mod hinanden for at tiltrække kontrakter. Dette er blevet kaldt et kapløb mod bunden. Fordi man ikke konkurrerer om, hvem der kan producere det bedste, men det billigste med færrest forhindringer og begrænsninger – altså ting som sikkerhed på arbejdspladsen, løn under barsel, mindsteløn, sågar betaling for strøm og vand. Så hvis tøjet produceres uden den slags “begrænsninger”, koster det dyrt for arbejderne, men det giver en bedre fortjeneste til producenten – og billigere tøj til forbrugerne… Altså DIG og MIG!

Læs også: 4 dokumentarfilm, der tager dig bagom modebranchens glamourøse facade

Du og jeg kan gøre noget sammen

Så her er faktisk et sted, hvor enhver købedygtig, vestlig kvinde (og mand) kan gøre en forskel. Det kræver hårdt arbejde og omtanke at mindske de miljømæssige og menneskelige fodspor, som modeindustrien afsætter, men vi kan gøre det sammen. Der skal opnås lige rettigheder til kvinder for at sikre en bæredygtig fremtid. Så der er GOD grund til at fokusere særligt på kvinders rettigheder, roller og muligheder, her i anledning af Black Friday. Og os, der er stærke nok, har pligt til at kæmpe for dem, der ikke selv kan. Og tale alle vores medsøstres sag. Og ikke mindst for vores fælles fru moder jordkuglesen.

Et af de allerstørste problemer er nemlig den måde, vi forbruger på. Fordi det er så fundamentalt et vilkår for virksomhedernes – altså tøjmærkernes – grundlæggende forretningsmodel: At vi køber og smider ud, som vi gør. Derfor er det ikke rigtig muligt at forene modeindustriens nuværende omskiftelighed med en bæredygtig produktion. Altså skal der både nye måder at forbruge på til, og at drive virksomheder og forretning på. Som tøjvirksomhed har Ecouture selvsagt et stort ansvar, men det har du også. Vi har alle et ansvar. Det er nærmest en revolution, der skal til. En alternativ forretningsmodel, som vi hos Ecouture har gjort brug af i 10 år, er forsalg. Du kan læse om vores forsalgsmodel her. 

En T-shirt må ikke koste det samme som en bakke tomater

For tøj er en forædelet vare – noget så fint, at man i gamle dage kunne handle med det for guld og ædelstene. Det handler om, at vi som forbrugere skal lære at genforstå, at tøj er meget mere værd end vi er blevet vant til at ville give for det – og meget mere værd end det vi bliver opdraget til via blandt andet Black Friday. Tøj er meget værd, fordi det er en lang proces at lave det. Der er profit og forurening hele vejen igennem en kæmpelang værdikæde, forbundet med at producere det. Mit yndlings eksempel er at kigge på alle ledene i produktionen af en helt almindelig T-shirt af ikke-økologisk bomuld:

1. Dyrkning: Bomuldsproduktionen udgør på verdensplan cirka 2,5 % af det samlede landbrugsareal, men står for 25 % af det samlede forbrug af insektgifte og 10 % af pesticidforbruget.
2. Plukning: Hvor der ofte sprøjtes med løvfældningsmiddel, så blomsterne kan plukkes maskinelt.
3. Spinding
4. Vævning/strikning
5. Farvning/ blegning
6. Salg af metervare
7. Design
8. Produktion
9. Engrosslag 
10. Salg

Altså: En simpel T-shirt går igennem 6-10 led i værdikæden. Det er led, hvor både firmaer og familier lever af at producerer den – og nogle gange skal vi hele vejen rundt om jorden undervejs (flere gange), inden den færdige T-shirt hænger på stativet i butikken. Og alle vil gerne tjene på den. Så er det da påfaldende, at man nogle gange kan købe en T-shirt til samme pris som en bakke tomater. Der (no offence) kun skal dyrkes og sælges.

Det kræver ikke megen matematisk sans at regne ud, at mange mennesker og familier på rejsen ikke får en ordentlig løn og desværre også ofte har meget dårlige arbejdsvilkår. For miljøet er det store problem, at man for at maksimere udbyttet forurener alt for meget hele vejen. Miljøet bliver ødelagt, når de farlige kemikalier bliver skyllet ud i naturen, efter de er blevet brugt. Tøjproducenter er med til at forurene naturen med svært nedbrydelige og sundhedsskadelige kemikalier. 

En Ecouturekjole skal værdsættes og have kærlighed

Alt dette bringer os tilbage til, hvorfor Ecouture ikke holder Black Friday. Det ligger mig meget på sinde, at jer der køber tøjet, også bliver glade for det og vil passe på det i mange, mange år. En Ecouturekjole kan ikke lide at hænge bagest i skabet – den vil ud og danse, bruges og elskes. Og når den går i stykker vil den repareres. Ecouturetøj har ikke lyst til at miste sin værdi i dine øjne, fordi det er blevet sat ned til det halve, så du bare køber det, fordi det var sat ned. Hvert stykke tøj jeg laver er tænkt som et lille stykke kropskunst. Jeg har studeret kvindekroppen hele mit liv, og jeg prøver at bruge den viden til at designe tøj, så det er lavet lige netop til dig. Til gengæld skal det passes godt på, så den kan holde længe og bruges op. Alt andet vil være en hån mod de ressourcer, der er brugt til at lave den, og de mennesker, der har været med til at sy den.

Priserne afspejler, at alle designs er lavet af gode, solide og miljøvenlige materialer, og at de kvinder og mænd, der væver/spinder og syr vores tøj, får løn for det gode arbejde de udfører. Og det vil jeg aldrig gå på kompromis med. Men det ville vi blive nødt til at gøre, hvis Ecouture skulle hoppe med på udsalgsvognen og tage del i dage som Black Friday – og samtidig have en sund og bæredygtig forretning.

Så velkommen, kære læser, til ”The green revolution”. Sammen kan vi nemlig godt.
Kærlige grønne hilsner fra
Johanne
&
Team Ecouture
 

1 tanke om “Smut til Green i stedet for Black Friday – og en tur i biffen

  1. […] Af Pia Rathsach, stifter GoGreen Danmark                                                                                      Det skønne foto er lånt af Ecouture […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.